Arkivhandläggare, tidsbegränsad, till Rättsavdelningen

Polismyndigheten Region Syd / Assistentjobb / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla assistentjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten Region Syd i Malmö, Lund, Ystad, Ängelholm, Växjö eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu arkivhandläggare till vår grupp som är strukturerad, ansvarstagande och har en god känsla för service. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Beskrivning av arbetsplats
Rättsavdelningen är en av åtta nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättsenheterna arbetar ca 700 medarbetare med ansvar för ett flertal viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, samt arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att vara garanten för rättssäkerhet i myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället samt att säkra myndighetens informationshantering.

Informationsförvaltningsenheten ansvarar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den utlysta tjänsten är förlagd till Informationsförvaltning 1 vid Rättsavdelningen med huvudplacering i Malmö. I gruppen arbetar idag 5 arkivarier, 3 arkivhandläggare och en gruppchef. Arkivbestånden består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1965 och framåt, men också en stor del förvaltningsärenden och andra administrativa handlingar förvaras i våra arkiv.

Du kommer till en arbetsplats där digitalt arbetssätt och IT-baserat arbete utgör en självklar del av vardagen. Polismyndigheten tillämpar medarbetardrivet utvecklingsarbete som syftar till att öka din delaktighet och ditt inflytande som medarbetare. Som arkivhandläggare får du möjlighet att jobba i en spännande myndighet i en viktig funktion där engagemang, effektivitet och servicekänsla är grundläggande.

Publiceringsdatum
2023-01-27

Dina arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna är i huvudsak ordnings- och förteckningsarbete, det är viktigt att allting blir korrekt och därför lägger vi stor vikt vid noggrannhet. Det kan även förekomma övriga sedvanliga arkivuppgifter.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som:
Har gymnasieexamen
Har 30hp arkivkunskap eller motsvarande erfarenhet från arkivarbete
Har god datorvana


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet av förvaltningsrättslig handläggning
Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv
Erfarenhet av program som Rar och Durtvå
Erfarenhet av att arbeta med digital arkivbildning
B-körkort

Eftersom det till stora delar är ett självständigt arbete är du en ansvarstagande, flexibel och strukturerad person. Du ingår i ett team av andra arkivhandläggare och arkivarier vilket ställer krav på en god samarbetsförmåga. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som att lyfta arkivkartonger. Du är också mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar ur arkivet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Jenny Karlsson, mejladress jenny-c.karlsson@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Anna Orhall, mejladress anna.orhall@polisen.se

Fackliga företrädare
SACO, Lawen Dehghani, 010-563 85 79
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-56 770 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-56 166 27
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-56 387 10

Övrig information
Anställningsform: Särskild visstidsanställning, 12 månader
Arbetsort: Malmö/Lund
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare, arkiv

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter för den här tjänsten. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast måndag den 13 februari 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A045.275/2023 i mailets ärendemening.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A045.275/2023 via post till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-13
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A045.275/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), http://www.polisen.se

Arbetsplats
Polismyndigheten Region Syd

Kontakt
Ansvarig HR-konsult
Anna Orhall
anna.orhall@polisen.se

Jobbnummer
7385313

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten Region Syd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten Region Syd: