Arkivarie till Socialförvaltningen Nordost

Göteborgs kommun / Bibliotekariejobb / Göteborg
2025-11-03


Visa alla bibliotekariejobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Orust eller i hela Sverige

Om jobbet
Socialförvaltningen Nordost söker nu en arkivarie.

Som arkivarie ingår du i kanslienheten som är en del av avdelningen Digitalisering, kommunikation och stab. Kansliet har i uppdrag att samordna och utveckla arbetet kopplat till nämnd, utskott, registratur, arkiv och juridik.

Som arkivarie kommer du att leda och utveckla arbetet i förvaltningens mellanarkiv. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att löpande arkivera avslutade personakter och diarieförda ärenden. På begäran av verksamheterna gör du arkivsökningar och tillhandahåller personakter och andra arkiverade handlingar.

Arbetet sker i nära samarbete med förvaltningens utvecklingsledare dokumenthantering och tillsammans med denne bidrar du till att utveckla förvaltningens rutiner inom arkivområdet. Du kommer även ingå i ett nätverk bestående av arkivarier i stadens socialförvaltningar och samarbeta med dessa i gemensamma frågor.

En viktig arbetsuppgift är att ansvara för de årliga leveranserna av socialtjänstens personakter till Regionarkivet. I arbetet med att ställa av personakter kommer du att samordna och arbetsleda personal som tillsammans med dig utför arbetet.

Du utgår från Förstamajgatan, men kommer även att utföra arbete i socialförvaltningen Nordosts andra arkivlokaler.

I arbetsuppgifterna ingår också att, vid behov, stötta övriga funktioner på kanslienheten.



Publiceringsdatum
2025-11-03

Kvalifikationer
För uppdraget krävs att du är ansvarstagande då du kommer att ha ett helhetsansvar för det operativa arbetet i förvaltningens mellanarkiv. Du behöver även ha förmåga att organisera och planera arbetet på ett strukturerat och effektivt sätt. Du behöver även ha ett intresse för praktiskt arkivarbete samt kunna växla mellan att arbeta strategiskt och operativt.

För att kunna söka tjänsten behöver du ha:

- Relevant högskoleutbildning med minst 60 hp arkivvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- God kommunikativ förmåga i tal och skrift.
- God IT-vana.

Utöver ovan nämnda krav är det även meriterande om du har:

- Erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig sektor.
- Erfarenhet av arbete som samordnare/arbetsledare.

Vi söker dig som är drivande, nyfiken, arbetar effektivt och har god initiativförmåga. Du har förmåga att arbeta självständigt såväl som tillsammans med andra. Eftersom tjänsten omfattar arbete med sekretessbelagda uppgifter behöver du känna dig trygg i att hantera dessa handlingar på ett professionellt sätt. Tunga lyft kan förekomma då arbetet delvis är fysiskt krävande.



Tjänsten tillsätts förutsatt att erforderliga beslut fattas.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.

Varmt välkommen med din ansökan!



Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

Om företaget
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.

Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!

Ersättning
Månadsavlönad

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/71".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Socialförvaltningen Nordost

Kontakt
Emily Lekselius
emily.lekselius@socialnordost.goteborg.se
031-3651011

Jobbnummer
9586220

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: