Arkivarie
Transportstyrelsen / Biblioteksassistentsjobb / Örebro
2014-04-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie" (publicerad 2024-01-19) ⬅️
Visa alla biblioteksassistentsjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Örebro,
Nora,
Askersund,
Västerås,
Norrköping eller i
hela Sverige Transportregisteravdelningen förvaltar och utvecklar register inom transportområdet. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort. Dessutom arbetar vi med arkivering och registratur. Vi finns i Borlänge, Norrköping och Örebro och har 150 medarbetare.
Som arkivarie på Transportstyrelsen kommer du att ingå i en grupp om 7 arkivarier, vilka arbetar tillsammans för att säkerställa en korrekt hantering av Transportstyrelsens allmänna handlingar, samt hur myndighetens information struktureras och lagras. Informationen ska i övrigt hanteras på ett sådant sätt att den tillgodoser verksamhetens, allmänhetens och forskningens behov och garanterar rättssäkerheten. Du kommer framförallt att arbeta gentemot myndighetens avdelningar i Örebro.
Dina arbetsuppgifter
• Ge stöd och utbildning till Transportstyrelsens medarbetare i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
• Bidra med arkivariekompetens i projekt och i förvaltningsobjekt med bland annat kravställning på IT-system och hantering av myndighetens handlingar
• Bidra i utarbetandet av interna föreskrifter och handledningar
• Delta i utvecklingen av elektronisk dokument- och ärendehantering
• Kartlägga handlingsbeståndet inom verksamheten
• Genomföra gallringsutredningar och skriva gallringsframställningar och tillämpningsbeslut
• Utöva tillsyn över närarkiv inklusive krav på arkivlokaler
• Andra uppgifter som ingår i en arkivaries roll.
Publiceringsdatum2014-04-04BakgrundVi söker dig som har högskoleexamen med inriktning mot arkivvetenskap eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbeta med arkiv- och dokumenthanteringsuppgifter, helst från den statliga sektorn men även erfarenhet från andra sektorer är positivt. Det är vidare meriterande om du har erfarenhet av att projektarbete eller kravställning på it-system. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att kartlägga verksamhet och utreda gallring och bevarande, på så väl analog som digital information. Det är en fördel om du har erfarenhet av processorienterad arkivredovisning. En självklar förutsättning är intresse för utveckling av verksamhetsfrågor i riktning mot elektronisk ärende- och dokumenthantering. Du ska ha förmåga att omsätta lagstiftning och teori till praktisk informationsförvaltning.
Vi vill att du är samarbetsorienterad, effektiv, har hög integritet och god kommunikativ förmåga. Du ska också ha förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska. Vi lägger stor vikt vid dessa personliga egenskaper.
Anställningsvillkor
Tjänsten är tillsvidareanställning med placering i Örebro. Vi tillämpar normalt provanställning. Tillträde efter överenskommelse.
Transportstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.
Innan anställningen sker en säkerhetsprövning med registerkontroll.
Vill du veta mer?
Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Therese Vassila, sektionschef registratur- och arkivsektionen i Örebro, 010-495 76 62 eller vår växel 0771-503 503.
Fackliga frågor
Fackliga frågor besvaras av Bo Törnqvist, Saco och Anna Malmborg, ST som båda nås via vår vxl 0771-503 503.
Din ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 27 april 2014, märkt med TSG 2014-492, via vår webbplats. Bifoga ditt CV där du beskriver relevant arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev.
Arbetstider och omfattningDag , Heltid , Tillsvidareanställning
Så ansöker duKlicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagTransportstyrelsen
AdressTransportstyrelsen
60173 Norrköping
Jobbnummer 1832010
Observera att sista ansökningsdag har passerat.