Ärendesamordnare till kommunkansliet
Linköpings kommun / Organisationsutvecklarjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Norrköping,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Tjänsten är placerad inom Kommunledningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd och service till hela kommunen, näringsliv, organisationer samt kommunens politiska ledning. På Kommunledningsförvaltningen välkomnas du av en förvaltning med god kompetens och av drivande och hjälpsamma kollegor som betonar hur meningsfullt det är att få driva utvecklingen för hela Linköping.Vill du förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du göra en viktig skillnad och bidra till att göra Linköping till en bättre plats. Välkommen till oss!
Publiceringsdatum2025-05-13ArbetsuppgifterSom ärendesamordnare utgör du, tillsammans med dina kollegor, navet i kommunens ärendeberedningsprocess och är med från ett ärendes början tills dess att det arkiveras. Du arbetar med att hantera post, bevaka funktionsbrevlådor, registrera inkomna och upprättade handlingar, sekretesspröva, lämna ut och svara på frågor om allmänna handlingar samt arkivering. I ditt uppdrag ingår också att tillsammans med kollegorna leda kommunens registratorsnätverk.
Du kvalitetsgranskar, utbildar och stöttar handläggare i ärendeberedning och informationshantering samt vägleder i kommunens dokument- och ärendehanteringssystem. Du samordnar och sköter administrationen kring kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt är sekreterare i beredningar och utskott till dessa organ. I rollen som ärendesamordnare deltar du även i arbetet med att utveckla och digitalisera såväl den centrala administrationen som den kommunövergripande diarieföringsprocessen. I tjänsten ingår även arbete med att förbereda och genomföra val, vilket intensifieras valår.
Din arbetsplats
Kommunkansliet är en del av kommunledningsförvaltningens planeringsstab och har ansvar för kommunfullmäktiges, kommunstyrelsens och valnämndens ärendeberedning och sammanträden. Vi samordnar och leder ärendeberdnings- och registreringsprocesseserna i hela kommunen. Vi ansvarar för kommunledningsförvaltningens registratur och arkiv. Det innebär att kommunkansliet arbetar för att beslut ska fattas i demokratisk och rättssäker ordning, att val kan genomföras samt att offentlighet och insyn upprätthålls i kommunens verksamhet. Enheten består av fyra ärendesamordnare och fyra kommunsekreterare som leds av kanslichefen. Vi sitter i stadshuset i centrala Linköping.
Du som söker
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom registratur, arkivering eller informationshantering, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet inom relevant område, enligt arbetsgivarens bedömning. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av liknande arbete i offentlig verksamhet, arbete med offentlighet och sekretess samt diarieföring. Har du tidigare erfarenhet av valadministration samt erfarenhet av något dokument- och ärendehanteringssystem är detta meriterande. Då arbetet som ärendesamordnare innebär många kontakter både externt och internt är det krav på goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Eftersom arbetsuppgifterna kräver god datorkunskap är det ett krav, har du tidigare erfarenhet av arbete i Google Workspace är detta meriterande. I din roll som ärendesamordnare förväntas du ta eget ansvar för ditt arbete och driva dina processer vidare. Vi ser att du som söker är noggrann och lägger ner stor vikt vid att ditt utförda arbete håller hög kvalitet. Du är lugn och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse och förmåga att hjälpa andra och bidrar till att leverera lösningar. Du tillför entusiasm och lust i arbetet och du påverkar såväl diskussionens inriktning som andra personers motivation. Som person ser du helheten och förstår hur din roll som ärendesamordnare påverkar den kommunala verksamheten.
I denna rekrytering kan vi komma att använda tester som en del i bedömningen.
Varmt välkommen med din ansökan.
Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidaretjänst
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 15002
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Tillsammans formar vi framtidsstaden
Linköping är en av Europas mest innovativa städer och möjligheternas kommun. Med energi, mod och hjärta gör vi vår stad ännu bättre. Vi drivs av nyfikenheten och viljan att hitta nya lösningar. Och av att förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för våra invånare.
Ersättning Enligt avtal
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Linköpings kommun (org.nr 212000-0449),
http://www.linkoping.se/ Kontakt Facklig företrädare Vision
Mats Olsson
mats.p.olsson@linkoping.se 013-20 60 84 Jobbnummer 9335190
Observera att sista ansökningsdag har passerat.