Ärendehandledare med socionomexamen
Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen / Administratörsjobb / Karlstad
2013-09-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ärendehandledare med socionomexamen" (publicerad 2017-01-02) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Karlstad,
Hammarö,
Forshaga,
Grums,
Kil eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Karlstad,
Arvika,
Torsby eller i
hela Sverige Vill du vara med och utveckla koncernen Karlstads kommun?
Hos oss får du 7 000 arbetskamrater inom 600 olika yrken. Tillsammans arbetar vi för att uppnå visionen om att skapa tillväxt och en god livskvalitet med målet att bli 100 000 invånare.
Vi arbetar också aktivt för att ta till vara de kvaliteter som jämställdhet och mångfald tillför arbetslivet.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen erbjuder ett brett utbud av stöd och hjälp inom individ- och familjeomsorg, ekonomi och arbetsmarknad. Vi arbetar också med att stödja personer med psykisk funktionsnedsättning. Förvaltningen är även ansvarig för frågor som rör tobak och alkohol - såväl förebyggande arbete som tillstånd och tillsyn.
Publiceringsdatum2013-09-30ArbetsuppgifterFamiljeavdelningen är en av tre avdelningar inom Arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Avdelningens arbete riktar sig mot familjer med barn 0-20 år. Vi handlägger ärenden med stöd av BBIC.
Familjehemsenheten arbetar i två olika team. Det ena teamet arbetar med rekrytering, handledning, och utbildning av familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Det andra teamet följer upp och fattar beslut avseende de barn/ungdomar som är placerade i familjehem enligt SoL och LVU av Karlstad kommun. I detta arbete ingår även rehabiliteringsansvar för föräldrarna till de placerade barnen.
Ärendehandledarens arbetsuppgifter syftar till att underlätta enhetens processer och ska verka främjande på kvaliteten och rättssäkerheten i utredningsarbetet samt för samarbetet internt och externt. Exempel på arbetsuppgifter är att skapa och uppdatera rutiner för enheten, stödja handläggarna i det dagliga arbetet samt bistå enhetschef i enhetens planerings- och utvecklingsarbete. Det ingår också i arbetsuppgifterna att vara tf enhetschef vid behov. Du kommer att vara knuten till det team som arbetar med barnen och deras föräldrar.
KvalifikationerSocionomexamen samt lång erfarenhet av arbete med barnavårdsfrågor inom socialtjänsten. Du ska vara väl förtrogen med BBIC samt lagstiftning och myndighetsutövning inom området. Du som söker skall vara öppen för att arbeta i en tillvaro där man hela tiden kan behöva omprioritera arbetet utifrån växlande förutsättningar och behov. Arbetet ställer höga krav på förmåga till samarbete, flexibilitet och självständigt beslutsfattande och ansvarstagande. Förutom kompetens och erfarenhet kommer särskilt beaktande att göras för att komplettera gruppen utifrån personliga egenskaper.
Körkort erfordras.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2013-10-20
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ange följande referens när du ansöker: A353307
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMadelaine Bergkvist, Enhetschef Familjehemsenheten 054-540 50 20
Facklig kontaktJörgen Widing, SSR 054-5405552
Per Cavallie, Vision 054-5405086
FöretagKarlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen
AdressKarlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen
Stadshuset, Drottninggatan 32
65184 Karlstad
Jobbnummer 1664805
Observera att sista ansökningsdag har passerat.