Arbetsterapeut med samordnaransvar Daglig verksamhet

Kristianstads kommun / Sjukgymnastjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukgymnastjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Vill du vara med och utveckla vår nyöppnade verksamhet Kompassen?
Nu söker vi en arbetsterapeut med samordnaransvar till ett nytt spännande uppdrag.

I Kristianstad kommun har vi ungefär 400 personer som har beslut om daglig verksamhet enligt LSS och sysselsättning enligt SOL. Cirka 350 av dem går på våra 25 olika verksamheter medan 50 är individintegrerade på olika företag och organisationer i kommunen.

På kommunens nystartade verksamhet Kompassen arbetar idag tre arbetskonsulenter med uppdraget att ta emot och lotsa våra nya, såväl som befintliga deltagare till rätt verksamhet eller individintegrerade placering. I teamet ingår förutom arbetskonsulenter även en övergripande stödpedagog.

Nu går en av våra medarbetare i pension och i samband med det ska vi tillföra ny kompetens i arbetslaget, i syfte att i större utsträckning kunna tillgodose deltagarnas mål och hitta en verksamhet där de ska trivas och ha sin sysselsättning. Detta är ett nytt sätt att arbeta på inom daglig verksamhet.

Vi ser fram emot din ansökan!



Publiceringsdatum
2021-12-02

Arbetsuppgifter
På Kompassen ska vi arbeta med kartläggning och stöd för de deltagare som anses behöva det innan de startar på sin verksamhet. Vi har nya deltagare som kan vara osäkra på sina förmågor och intressen och då ansvarar Kompassen för att erbjuda olika enklare arbetsuppgifter och aktiviteter, dessa aktiviteter sker tillsammans med arbetslaget som arbetar där.

På Kompassen är också våra deltagare välkomna som av någon anledning fastnat hemma och kanske vill ha ett ställe att gå till någon tid i veckan. Därifrån har vi har ansvaret för att motivera deltagare till en verksamhet.

Våra individintegrerade deltagare har en handledare på plats på det företag eller den organisation som de har sin sysselsättning på men Kompassens medarbetare har ansvar för kontakt, uppföljning och upprättande av genomförandeplaner.

I arbetet med våra individintegrerade deltagare ligger också ansvar för nätverkande just med syfte att hitta fler organisationer som vi kan arbeta med och finna placeringar på. Och förvalta de vi i nuläget har samarbete med.

Alla arbetsuppgifter sker gemensamt i arbetslaget tillsammans med arbetskonsulenterna och till viss del stödpedagog.




Kvalifikationer
Du som söker tjänsten har erfarenhet av arbete inom LSS och till fördel även SOL. Du är utbildad arbetsterapeut och har några års erfarenhet av att kartlägga och använda dig av metoder för att ta fram förmågor och intressen hos våra deltagare. Det är meriterande att du har goda kunskaper om arbetsmarknaden och samhällsfrågor.

Du är en kreativ, nytänkande person med förmåga att utveckla verksamheten tillsammans med enhetschef, kollegor och deltagare. Du är öppen och tycker om att nätverka och samarbeta såväl internt med kollegor, verksamhetsutvecklare, handläggare med flera, som externt med gymnasieskolor, arbetsförmedlingen och organisationer där vi har placeringar eller kan få nya.

Att du brinner för vår målgrupp är en självklarhet och att du ska kunna se individens förmågor och positivt bygga på och förstärka dem. Har du tidigare arbetat med motiverande samtal är det ett plus. I uppdraget ingår genomförandeplansarbete och social dokumentation vilket sker i verksamhetssystemet Lifecare.

Som samordnare ska du ha det övergripande ansvaret för verksamheten och där fördela de arbetsuppgifter som arbetslaget har ansvar för. Därför är det är meriterande om du har tidigare administrativt och samordnande ansvar. Du behöver vara tydlig, målinriktad, strukturerad och ha förmåga att kunna prioritera då det periodvis kan hända många olika saker samtidigt.

Du som söker till oss har B-körkort för manuell växellåda för att kunna ta dig ut på besök vid behov.


ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde för tjänsten är enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristianstads kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OMS-2021-143".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kristianstad Kommun, Funk Dv 1:2

Kontakt
Enhetschef
Jenny Thulin
044-136381

Jobbnummer
6149454

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: