Arbetslivscoach och koordinator till Arbetsmarknadsenheten
Kungälvs kommun, Arbetslivscentrum / Personaltjänstemannajobb / Kungälv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla personaltjänstemannajobb i Kungälv,
Göteborg,
Partille,
Lerum,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungälvs kommun, Arbetslivscentrum i Kungälv Arbetslivscentrum (ALC) i Kungälvs kommun består av två enheter Daglig verksamhet (DV) samt Arbetsmarknadsenheten (AME). De två enheterna samarbetar och vissa delar i verksamheten är integrerad.
Tjänsten gäller arbete på arbetsmarknadsenheten. Inom arbetsmarknadsenheten finns bl.a. möjlighet till förträning, arbetsträning, praktik samt utredning av arbetsförmåga. Enheten handlägger även personer med stödanställningar inom kommunen.
Till arbetsmarknadsenheten remitteras personer från kommunens socialsekreterare och från arbetsförmedlingen. Målgruppen är personer under 65 år som har svårigheter att få eller behålla ett arbete och är i behov av stöd för att nå egen försörjning. Orsakerna till detta kan vara många och olika. Det kan t.ex. handla om personer med psykosociala problem, missbruksproblem, psykiska, fysiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Publiceringsdatum2017-02-21ArbetsuppgifterI arbetet ingår att arbeta coachande med personer som länge stått utanför arbetsmarknaden. Vi arbetar med uppföljningar, praktikanskaffning och som ett stöd ute på arbetsplats. Du arbetar tillsammans med våra samarbetspartners ifråga om personens möjligheter att nå en egen anställning, alternativt annan ersättning (ex. CSN, Försäkringskassan osv.).
Som koordinator sitter du med i Mottagningsteamet, som har till uppgift att ta om hand alla nya ärenden och administrera dessa i vårt interna system, Treserva. Mottagningsteamet har också till uppgift att fungera stödjande för kollegor, ifråga om metod- och processtöd samt arbeta med utvecklingen av vårt kvalitets- och säkerhetsarbete. Det åligger också Mottagningsteamet att agera "ansiktet utåt" för Arbetsmarknadsenheten, inför våra samarbetspartners och vid första mötet med personen som remitterats till oss. Mycket av arbetet går ut på att ha en administrativ översikt över personerna, personakter och det kollegiala stödet och dess utveckling. Du kommer därför också att ha ett ansvar att hålla dig uppdaterad om de delar av socialtjänstlagen som berör utförare under samma lag.
KvalifikationerDen formella kompetensen skall vara beteendevetare, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Utbildning inom koordinering eller projektplanering är meriterande. Du ska ha goda erfarenheter av arbete med vuxna och ungdomar med arbetshinder (av sociala skäl, missbruk mm.), god analytisk förmåga, vara en god administratör och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. För att lyckas i uppdraget behöver du också ska ha mycket god förmåga att framställa och läsa statistik i vårt interna system - Treserva. Därtill ska du ha ett stort intresse för och förmåga till samverkansarbete både internt och externt. Du ska vara effektiv och flexibel med ett öppet sinnelag för förändringar och utveckling, vara målinriktad och kunna arbeta med tydliga prioriteringar utifrån begreppen kvalité, - hushållning och kontinuitet.
Vi tror att du har flerårig vana i arbete med människor i behov av stöd, på ett eller annat sätt, exempelvis psykiatri, funktionshinder och/eller social utsatthet. Du har tidigare erfarenhet av arbete med koordinering och/eller samordning samt dokumentation och arbete under socialtjänstlagen. Därtill är du väl bekant med Arbetsförmedlingens olika former av stöd och kodningar för personer med nedsatt arbetsförmåga. Erfarenhet av MI, SE, IPS, Sociologi och pedagogik är meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
KUNGÄLVS KOMMUN HAR UPPHANDLADE AVTAL.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. 07.30-16.00 Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-03-12
Ange följande referens när du ansöker: A656582
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktUlf Hesslind 0303-238611
Pernilla Johansson 0303-238610
Henrik Spiess 0303-239023
FöretagKungälvs kommun, Arbetslivscentrum
AdressKungälvs kommun, Arbetslivscentrum
Box 666
44281 KUNGÄLV
Kontorsadress44281
Jobbnummer 3332453
Observera att sista ansökningsdag har passerat.