Ansvarig projektledare inom skadehantering
Trafikverket / Byggjobb / Stockholm
2025-11-27
Visa alla byggjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Trafikverket i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Huddinge,
Järfälla eller i
hela Sverige Vill du vara med och bidra till ett av Sveriges mest omfattande infrastrukturprojekt? Som ansvarig projektledare för skadeärenden får du en nyckelroll i att hantera komplexa skadeärenden och bidra till att skapa ett tillgängligt och hållbart transportsystem. Du arbetar strategiskt och samordnande i nära samverkan med flera funktioner inom Trafikverket - med fokus på att säkerställa rättssäker och effektiv hantering av skador som uppstår i samband med utbyggnaden av Mälarbanan.
Projektet befinner sig nu i ett spännande skede. Det innebär att du kliver in i ett avgörande skede och får möjlighet att bidra från start - i ett projekt som kommer att göra skillnad för framtidens samhällsutveckling.
Mälarbanan byggs i en tät stadsmiljö där människor bor, arbetar och driver företag. Det innebär att projektet påverkar vardagen för berörda. Som projektledare behöver du ha förståelse för de perspektiv som finns och kunna hantera frågor som ibland är både känsliga och svåra. Du lockas av att arbeta med komplexa utmaningar och ser värdet i att skapa lösningar som är både rättssäkra och hållbara.
Ansvarig projektledare inom skadehantering
Publiceringsdatum2025-11-27Dina arbetsuppgifterSom ansvarig projektledare för skadehantering blir du en strategisk kraft som gör skillnad - både för projektets framgång och för människor och verksamheter längs sträckan.
I den här rollen får du:
Driva strategiskt arbete med planering, utveckling och samordning inom skadehantering.
Hantera komplexa frågor som rör tomställning av verksamhetslokaler, rörelseskador och hantering av skador på fast och lös egendom - ett arbete som kräver både ekonomisk förståelse och analytisk skärpa.
Arbeta nära funktionerna Fastighet och avtal, Omgivningspåverkan samt enheten för Produktion och planering.
Du kommer bland annat att:
Utarbeta strategier och handledningar för skadehantering.
Vara samordnare i projektets skadehanteringsgrupp.
Stötta ledningen med utredningar, prognoser och beslutsunderlag.
Förhandla med fastighetsägare och verksamheter kring tomställning av lokaler och skadehantering.
Utreda inkomna skadeanmälningar, analysera ekonomiskt och tekniskt underlag samt göra kvalificerade analyser.
Föredra ärenden i ledningsgrupp.
Du blir en del av enheten Plan, avtal och tillstånd, rapporterar till enhetschefen och har placering på funktionen Fastighet och avtal.
Övrig information
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Vill du ha en flexibel vardag med möjlighet att arbeta hemifrån? I den här rollen kan du jobba på distans upp till två dagar i veckan.
I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells och du är välkommen att kontakta rekryterare Helen Eklid på 072-226 61 81 eller Pär Gårdbro på 070-268 80 76.
#LI-Hybrid
KvalifikationerVi söker dig som vill kombinera strategiskt tänkande med praktisk problemlösning. Du har:
Universitets- eller högskoleutbildning med tydlig ekonomisk inriktning, exempelvis civilekonom, eller motsvarande kompetens som ger förmåga att utföra ekonomiska analyser. Alternativt civilingenjör inom fastighetsekonomi eller affärsjurist.
Erfarenhet inom redovisning, företagsekonomi, skadeståndsrätt och hyresrätt.
Dokumenterad god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska.
God förhandlingsvana och ett analytiskt, strategiskt arbetssätt.
Förmåga att ta till dig tekniskt underlag och göra ekonomiska analyser.
Det är meriterande om du har erfarenhet som projektledare eller uppdragsansvarig.
Så ansöker duVänligen bifoga ditt CV då det ligger till grund för det första urvalet i den här processen. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
Enheten PAT ansvarar för planering, tillståndshantering, fastighetsfrågor och avtal - men vårt uppdrag sträcker sig längre än så. Vi leder också arbetet med programmets övergripande miljöfrågor, inklusive omgivningspåverkan och omgivningskontroll. Enheten består bland annat av specialister inom markförhandling, miljö och samhällsplanering samt teknik som samarbetar effektivt både inom enheten och tillsammans med övriga delar av organisationen. Vi är en strategisk motor för projektets framdrift och fattar dagligen beslut som säkerställer en punktlig, pålitlig och kvalitativ leverans.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
#LI-LR2
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "16:2025:308".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Trafikverket (org.nr 202100-6297)
Kontakt Rekryterande chef
Christina Leifman
0101237114 Jobbnummer 9618357