Andts*-Samordnare
Länsstyrelsen i Södermanlands län / Administratörsjobb / Nyköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Nyköping,
Oxelösund,
Trosa,
Gnesta,
Flen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Södermanlands län i Nyköping Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.
• ANDTS står för alkohol, narkotika, doping, tobak och spel
Länsstyrelsen söker en handläggare till Enheten för social hållbarhet, en av fyra enheter inom Avdelningen för samhällsbyggnad. Enheten ska bidra till en god samhällsplanering och ett hållbart samhällsbyggande inom våra övergripande ansvarsområden; brottsförebyggande, folkhälsa, integration, jämställdhet och mänskliga rättigheter. Enheten för social hållbarhet ska genom samordning, kunskapsspridning och tillsyn bidra till ett jämlikt och jämställt Södermanland. Du kommer att arbeta i en dynamisk och inspirerande arbetsgrupp där varje medarbetare bidrar med sina kunskaper från olika expertområden.
Publiceringsdatum2022-04-13Dina arbetsuppgifterInom enheten ryms ett brett spektrum av uppdrag. Som ANDTS-samordnare ska du stödja aktörer i länet i deras arbete med ANDTS i enlighet med den nationella och regionala ANDTS-strategin. Du är länken mellan lokal och nationell nivå och ska stödja utvecklingen av ett långsiktigt, kunskapsbaserat, regionalt och lokalt arbete i länet. Du arrangerar kunskapshöjande insatser, driver nätverk och anordnar andra forum för samverkan. Du sprider ockskså information och verkar för en hållbar struktur för ANDTS-arbetet i länet. Att skapa goda relationer och samarbeta med andra är centralt i tjänsten.
Under hösten ska länsstyrelsen förankra regeringens nationella ANDTS-strategi i länet och arbeta fram en ny regional ANDTS-strategi. Arbetet ska ske i samverkan med länets relevanta aktörer och nätverk, till exempel länets lokala ANDTS-samordnare. Du kommer ha ansvar för att samordna arbetet externt och internt. Arbetet är i hög grad självständigt men du samverkar mycket med kollegor internt och på andra länsstyrelser. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att förbereda och genomföra en regional konferens, att arrangera diverse arbetsmöten och informationsinsatser, samla in och analysera information, sammanställa underlag och rapporter, vid behov direktupphandla processtöd och andra relevanta tjänster.
Resor inom länet och inom landet förekommer normalt i tjänsten.
Kvalifikationer och profil
Du ska ha;
• högskoleutbildning inom folkhälsovetenskap, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• dokumenterad erfarenhet av likvärdigt arbete inom offentlig sektor.
• erfarenhet av att leda och driva processer
• erfarenhet av att stödja samverkan mellan olika aktörer
• B-körkort.
Det är meriterande om du har;
• flerårig erfarenhet av ANDTS-samordning eller ANDTS-förebyggande arbete
• dokumenterade kunskaper om projekt- och/eller processledning
• erfarenhet av och kunskaper om arbete med statistik, digitala verktyg och uppföljning
• erfarenhet av eller dokumenterade kunskaper om lagen om offentlig upphandling
Du är:
• öppen, tillmötesgående och kommunikativ
• drivande med förmåga att samordna andra
• bra på att samarbeta och på att förvalta goda relationer
• systematisk, strukturerad, analytisk
• självgående och har förmåga att arbeta med processer och uppgifter parallellt
Det är viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden. Din förmåga att vara en god representant för länsstyrelsen är central. Vi kommer att ta hänsyn till erfarenheter och personliga egenskaper som passar för tjänsten.
Om tjänstenAnställningen är en allmän visstidsanställning som sträcker sig 18 månader, med möjlighet till förlängning. Omfattningen är 100 %. Tillträde så snart som möjligt eller senast 1 augusti. Resor inom länet och inom landet förekommer normalt i tjänsten.
Alla tjänster på Länsstyrelsen kan vara föremål för säkerhetsprövning och krigsplacering beroende på uppdragets utformning.
Information
Mer information om arbetsuppgifterna får du av enhetschef Anne-Louise Gjuse. Fackliga företrädare är Patrik Holmer (Saco-S) och Ulrika Schröder (ST). Samtliga kan nås på telefon 010-223 40 00 (växel).
Så ansöker duVälkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar senast den 3 maj 2022. Du ansöker via Länsstyrelsens webbplats
www.lansstyrelsen.se/sodermanland.Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att få ta del av innehållet i din ansökan.
Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.
Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.
Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats
www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-05-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLänsstyrelsen i Södermanlands län
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Länsstyrelsen i Södermanlands län (org.nr 202100-2262),
http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/om-lansstyrelsen/jobba-hos-oss/Pages/default.aspx Körkort För detta jobb krävs körkort.
Jobbnummer 6538904
Observera att sista ansökningsdag har passerat.