Analytisk Business Controller med systemintresse till Scania IM

Scania CV AB / Controllerjobb / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Scania CV AB i Södertälje, Nykvarn, Huddinge, Järfälla, Sundbyberg eller i hela Sverige

Scania Industrial Maintenance AB är ett tekniskt produktionsstödjande bolag och en del av Scania CV AB, som genomgår en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer, till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar. Vi har ett brett utbud av tjänster inom industriella projekt samt ansvar för produktions- och fastighetsunderhåll. Hos oss finns specialkompetens inom bland annat automation, styr & regler, el och VVS. Vi är ca 1000 anställda i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Inom hela vår verksamhet arbetar vi tillsammans för att kontinuerligt förbättra våra leveranser, våra metoder och vår kompetens. Alla anställda har möjlighet till resultatbonus och vi erbjuder även en rad andra förmåner och rabatter genom vår förmånsportal. Några exempel är personalbil, förmånliga priser på Scanias egna semesterbostäder i Sverige, friskvårdsbidrag och en grupplivförsäkring som ger utökad trygghet för dig och din familj.

Vi på Scania Industrial Maintenance AB söker nu en kunnig Business Controller. Hos oss får du en nyckelroll i arbetet att bidra till en god ekonomistyrning inom Scania IM. Du ingår i ekonomifunktionen vars uppdrag är att säkerställa en bra uppföljning av verksamheten, god ekonomisk kontroll och tydlig kommunikation av den ekonomiska situationen.

Controlleravdelningen består av ytterligare två kunniga och engagerade Business Controllers. Självständigt ansvarar ni för att stötta era respektive verksamhetschefer och deras ledningsgrupper. Inom ekonomifunktionen har vi ett nära samarbete kring gemensamma förbättringsområden, systemstöd och rapporteringsverktyg. Du rapporterar till Ekonomichef Scania IM.

Vi erbjuder
På IM möter vi ständigt nya utmaningar som utvecklar oss som individer och organisation. Du erbjuds en central roll i en stor organisation som är mitt uppe i en spännande utvecklingsfas. I din roll blir du en viktig partner och ett stöd till din verksamhetschef och dennes ledningsgrupp. Du får möjlighet att arbeta nära vår kärnverksamhet och därigenom vara en viktig del i vår pågående resa. Vi erbjuder dig fina förmåner och mycket goda utvecklingsmöjligheter.

Publiceringsdatum
2021-11-08

Arbetsuppgifter
Ditt huvudsakliga ansvar är ekonomisk uppföljning och ekonomistyrning inom ditt verksamhetsområde. Du stöttar verksamhetscheferna med analyser, nyckeltal, statistik och rapporter i syfte att säkra att strategiska målsättningar uppfylls. I samband med bokslut och prognoser har du ett helhetsansvar för ditt verksamhetsområde gällande leveranser till koncernrapportering och Scania IM.

Då vi är ett stort företag med många systemlösningar kommer du även att ansvara för att driva systemrelaterade förbättringsprojekt och initiativ tillsammans med verksamheten och kollegor inom ekonomiavdelningen.

Exempel på vidare uppgifter:

• Bokslut, framtagning och analys av rapporter
• Planering och prognostisering
• Framtagning av business case
• Förbättringsprojekt

Du deltar proaktivt i ledningsgruppsarbetet, håller utbildningar och genomgångar med verksamheten i ekonomirelaterade processer.

Profil
Vi söker efter dig som har mycket goda kunskaper inom ekonomistyrning och redovisning och lockas av möjligheten att få vara med och utveckla processer och system. Kanske har du även vana av att driva och delta i systemorienterade utvecklingsprojekt? Du har goda kunskaper i officepaketet och framför allt är du en avancerad användare av Excel där du behärskar funktioner som bl.a. pivo, om, leta rad och skapande av macron.

Vi ser också att du har:

• Civilekonomutbildning eller motsvarande
• Ett par års erfarenhet från liknande roll
• Goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom tillverkande industri och erfarenhet av större affärssystem. Vi använder Oracle som affärssystem och Maximo som underhållssystem.

För att trivas och lyckas i rollen tror vi att du är en målinriktad och strukturerad lagspelare med hög grad av analytisk förmåga i kombination med en stor portion tålamod och uthållighet. Då du kommer att ha många kontaktytor och nära dialog och samarbete med verksamheten är det också viktigt att kunna samarbeta, vara lyhörd och kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

Ytterligare information
Tjänsten är en tillsvidare tjänst på heltid. Tjänsten är baserad i Södertälje.

Kontaktinformation
För frågor om tjänsten kan du kontakta Gunnar Eriksson, Ekonomichef, +46855353402

Så ansöker du
Skicka in din ansökan som möjligt, senast 2021-11-18. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Som ett led i urvalet använder vi oss av urvalstester och vi genomför bakgrundskontroll på slutkandidat.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-11-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Scania CV AB

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Scania CV AB (org.nr 556084-0976), https://www.scania.com/world/#/

Arbetsplats
Scania

Jobbnummer
6103261

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Scania CV AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Scania CV AB: