Ambulerande socialsekreterare
Härjedalens kommun / Socialsekreterarjobb / Härjedalen
2025-03-21
Visa alla socialsekreterarjobb i Härjedalen,
Älvdalen,
Orsa,
Mora,
Malung-Sälen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Härjedalens kommun i Härjedalen,
Östersund,
Berg eller i
hela Sverige Välkommen till Härjedalens kommun!
Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.
Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post:
flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.
Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Socialförvaltningen i Härjedalens kommun har beslutat att införa en ny tjänst i verksamheten, dit vi söker vår alldeles egna ambulerande socialsekreterare. I denna nya roll arbetar du främst med myndighetsutövning inom barn- och familj, vuxen, äldre, funktionshinder samt försörjningsstöd. Arbetsgrupperna värnar om en god arbetsmiljö och har en god gemenskap där man hjälps åt. Våra enheter har ambitionen att ständigt vidareutvecklas och förbättras.
Hos oss får du möjlighet att bidra i utvecklingsarbetet där varje medarbetares unika kompetens tas tillvara. Du kommer till en arbetsplats med hög kompetens, där det råder god stämning och gemenskap och där samverkan ses som en nyckel till att nå goda resultat. Avdelningen består av fyra enheter, Individ- och familj, Bistånd, Öppenvård, Arbetsmarknad- och Ekonomiskt bistånd. Du kommer att arbeta med myndighetsutövning där behovet bedöms som störst.
Vi hjälps åt över avdelnings- och teamgränserna. Vi hjälps åt när och där det behövs!
Om du trivs med omväxlande, intressanta och stimulerande arbetsuppgifter som ställer krav på förmågan att kombinera kunskap med förståelse för helheten, då är detta tjänsten för dig!
Publiceringsdatum2025-03-21Dina arbetsuppgifterSom ambulerande socialsekreterare så har du ett salutogent förhållningssätt, har ett helhetsperspektiv och utgår från individens behov.
• Arbeta med att handlägga ärenden inom socialtjänsten.
• Arbeta med förhandsbedömningar av anmälningar, ansökningar samt inkommande ärenden från regionen.
• Förstärka upp dom olika teamen inom avdelningen vid kortare sjukdomsperioder för att avlasta dina kollegor.
Styrande i arbetet är gällande lagstiftningar och förordningar.
• Dokumentation, varpå du behöver kunna uttrycka dig väl i skrift samt ha en vana att använda dator som arbetsverktyg. Vi utreder enligt modellerna IBIC, Individens Behov i Centrum samt enligt BBIC, Barnens Behov i Centrum.
Vårt fokus är att bedriva det goda sociala arbetet. För oss innebär det att skapa utredningsprocesser som ska vara gynnsamma för individernas förändringsarbete. När det finns behov av insatser, erbjuds dessa så långt det är möjligt i Härjedalen.
Kvalifikationer Krav:
• Socionomexamen.
• Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen.
• Arbetserfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens olika verksamhetsområden.
• B-körkort.
• God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och vara väl förtrogen med det svenska språket.
Meriterande:
• Utbildning i ASI, FREDA, BBIC, IBIC, Signs of safety.
• Erfarenhet av IT-stödet Viva.
• Talar fler språk än svenska och engelska.
Härjedalens kommun hör till samiskt förvaltningsområde. Om du utöver våra övriga kompetenskrav även talar Samiska, Härjedalska och/eller Jämtska är det meriterande.
Det är viktigt för oss att du är en stabil person som kan behålla lugnet i svåra situationer.
Dina personliga egenskaper• Du har intresse av att arbeta med människor i situationer där livet förändras och där du blir en länk till att personen får rätt hjälp.
• Du lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande, både internt och externt.
• Du är ansvarstagande och har ett professionellt förhållningssätt och möter alla med respekt.
• Du har en god förmåga till att göra snabba prioriteringar när behovet uppstår.
• Du är självständig och kan planera och strukturera din arbetsvardag samtidigt som du är flexibel och kan samarbeta med många olika personer för att lösa problem som uppkommer.
• Du är lösningsorienterad, strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor.
• Du har ett empatiskt och positivt förhållningssätt och vill bidra till god arbetsmiljö och utveckling av verksamheten.
• Du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området.
Vi erbjuder
• Flextid.
• Friskvård på arbetstid och friskvårdspeng.
• Regelbunden handledning.
• Delaktighet i utvecklingen av verksamheten.
• Ett intressant och omväxlande arbete.
Kontaktinformation
Anna Quarnå, Enhetschef, 0680 - 161 31,
anna.quarna@herjedalen.seAngela Myhr, Ombud SSR, 0680 - 168 38,
angela.myhr@herjedalen.seAnneli Stenberg, Ombud Vision, 0680 - 162 77,
anneli.stenberg@herjedalen.seArbetsplats
Ringvägen 2
842 33 Sveg
Ersättning . Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4940559591".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Härjedalens kommun (org.nr 212000-2510),
http://www.herjedalen.se Kontakt Enhetschef
Anna Quarnå
anna.quarna@herjedalen.se 0680 - 161 31 Jobbnummer 9236316