Alkohol- och tobakshandläggare
Mariestads kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen / Hälsoskyddsjobb / Mariestad
2025-12-18
Visa alla hälsoskyddsjobb i Mariestad,
Töreboda,
Götene,
Skövde,
Gullspång eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Mariestads kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen i Mariestad Miljöenheten i Mariestads kommun ingår i samhällsbyggnadsförvaltningen. Vi består av 17 medarbetare där både miljöinspektörer och administrativa stödfunktioner finns representerade.
Vill du arbeta med både handläggning och verksamhetsbesök? Har du en eftergymnasial bakgrund inom ekonomi eller juridik? Då har du möjligheten att bli en del av vårt sammansvetsade team!
Publiceringsdatum2025-12-18ArbetsuppgifterSom alkohol- och tobakshandläggare består dina arbetsuppgifter av myndighetsutövning i form av tillståndsprövning. Här ingår att göra en noggrann granskning av bolag och företrädare med stor tyngdpunkt på ekonomisk och personlig lämplighet. För att säkerställa tillståndshavares ekonomiska lämplighet granskas bolagets redovisning, företrädarnas ekonomiska skötsamhet och bolagsengagemang. I uppdraget ingår också förebyggande utbildning och information till bl.a. restaurangnäring och detaljhandel samt samarbete med andra myndigheter. I tillsynsärenden besöker du restauranger, nattklubbar, kiosker och butiker. Besöken kan vara både planerade och oplanerade och på arbetsställena gör du dina kontroller, protokollföring, inhämtning av uppgifter samt för samtal och ger information om gällande lagstiftning.
Detta jobbet är för dig som trivs med kombinationen att vara ute på fältet och administrativt utrednings- och handläggningsarbete. Du får stor frihet att planera din arbetsdag med dina arbetsuppgifter även om tillsynsarbetet ibland sker på helger, kvällar och nätter.
På miljöenheten är vi ett trevligt gäng som har högt i tak, har bred kompetens och ställer upp för varandra! Introduktionen tycker vi är särskilt viktig och lägger upp en individuell plan för att du ska komma in i arbetet på ett bra sätt.
Vad kan vi erbjuda dig?
Förutom att du kommer till en arbetsgrupp som präglas av stort engagemang, humor och professionalitet kan vi också erbjuda:
* Möjlighet att fördela del av arbetstid på distans och vi har flexibel arbetstid.
* Friskvårdsbidrag
* Semesterväxling
* Löneväxling till pension
* Föräldraförmån
* Försäkringsförmåner
* Cykelförmån
* Personalklubb
* Tillgång till gratis inomhus- och utomhusbad
Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer och du förväntas vara delaktig i utvecklingen av verksamheten.
Tjänsten innebär en tillsvidaretjänst på heltid med tillträde snarast enligt överenskommelse.
KvalifikationerFör att passa för denna tjänst krävs en akademisk utbildning inom juridik eller ekonomi samt kunskap om tillhörande lagstiftningar. Arbetslivserfarenhet från myndighetsutövning, ekonomisk granskning och/eller utrednings- och tillsynsarbete är meriterande liksom erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation.
I myndighetsrollen känner du dig trygg och du har förmåga att göra objektiva bedömningar, ställa tydliga krav och stå för dina beslut. Du är noggrann, strukturerad, kvalitetsmedveten och har ett etiskt förhållningssätt. Det är meriterande om du är van att arbeta i ärendehanteringssystemen EDP Vision, AlkT och OL2
Arbetet innebär många kontakter med kommuninvånare och företagare, men också med politiker och andra tjänstemän i kommunen. Vi ser därför att du ska ha en mycket god kommunikativ förmåga och vara skicklig på att skapa och bibehålla relationer. Du är också bekväm med att hålla presentationer inför andra och kan då anpassa informationen till den målgrupp du har framför dig.
B-körkort är ett krav för tjänsten och du ska kunna arbeta på oregelbundna tider.
När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Under rekryteringsprocessen kommer referenser att tas och inför ett anställningserbjudande kommer vi att göra bakgrundskontroller. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser.
Varmt välkommen till oss!
ÖVRIGT
Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas!
Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig, saknar du svenskt medborgarskap ska du visa upp intyg om arbetstillstånd. Inför ett anställningserbjudande kommer referenser att tas samt att vi ber dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till var och hur våra lediga tjänster ska synas. Vi undanber oss därför bestämt kontakter från extern rekryteringshjälp.
Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på
www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Välkommen med din ansökan och bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad!
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C282842".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Mariestads Kommun (org.nr 212000-1686)
Arbetsplats Mariestads kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen
Kontakt Tf miljöchef, Miljöenheten
Ritva Rådefalk
ritva.radefalk@mariestad.se 0501-75 60 42 Jobbnummer 9652719