Alkohol- och tobakshandläggare
Ängelholms kommun, Livsmedels- och tillsynsenhet / Administratörsjobb / Ängelholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Ängelholm,
Åstorp,
Bjuv,
Bräcke,
Båstad eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ängelholms kommun, Livsmedels- och tillsynsenhet i Ängelholm Ängelholm gör det omöjliga möjligt - det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.
Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa? Läs mer om hur det är att arbeta i Ängelholms kommun på jobb.engelholm.se.
Huvuduppdrag Samhälle har som syfte att öka invånarnas livskvalitet och möjlighet att påverka sina levnadsförhållanden. Gemensamt skapar huvuduppdragets verksamheter förutsättningar för god hälsa, en attraktiv, tillgänglig och levande stadsmiljö, landsbygd och natur, en trygg och hälsosam inomhus- och utomhusmiljö, ett rikt utbud av kultur, idrott, fritid samt en god infrastruktur.
Som alkohol- och tobakshandläggare är du en del av kommunens Livsmedels- och tillståndsenhet. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med kommunens två alkoholhandläggare. På enheten arbetar totalt 10 personer och förutom handläggning inom tobaks- och alkoholområdet ansvarar vi för kommunens livsmedelskontroll. Enheten är en del av verksamheten Miljö och Livsmedel. På enheten arbetar även verksamhetens administratörer.
Nu söker vi dig som vill förstärka vårt glada gäng med kompetens och engagemang!
Publiceringsdatum2022-11-21ArbetsuppgifterI tjänsten som alkohol- och tobakshandläggare ingår handläggning och administrering av tillståndsansökningar, ett arbete som kräver att du granskar lämplighet hos den som vill ha tillstånd samtidigt som du ger stöd åt sökande genom hela processen. Du ansvarar även för att göra tillsyn vid försäljning av åldersbegränsade varor så som tobak, elektroniska cigaretter, tobaksfria nikotinprodukter, folköl samt receptfria läkemedel. I tjänsten ingår även tillsyn vid servering av alkohol samt tillsyn av att kravet på rökfria miljöer uppfylls.
Tjänstens inriktning är främst tobak och andra åldersbegränsade varor i detaljhandeln samt rökfria miljöer.
Arbetet innebär att:
• Planera och utföra tillsynsbesök och aktiviteter enligt verksamhetens och enhetens mål och planer.
• Följa upp att överträdelser av lagstiftningar åtgärdas. I detta arbete ingår även att vid behov utfärda myndighetsbeslut inom området.
• Handlägga inkomna ärenden så som tillståndsansökningar, anmälningar och remisser.
• Handlägga och utreda klagomål och tips.
• Samverka med näringslivet och andra myndigheter.
Lagstiftningarna som ligger till grund för tjänstens arbete är alla skyddslagstiftningar. För att uppnå syftet med arbetet och för att lyckas i rollen är det därför viktigt att du förutom tillsyn och utredningsarbete kan ge information och rådgivning, till såväl nya som redan etablerade företag. Vägen till att nå målet kan se väldigt olika ut och du behöver vara flexibel och anpassningsbar.
Genom ett väl utfört arbete säkerställer du att tillgängligheten av åldersbegränsade varor minskar för våra barn och unga samt att alkohol serveras och hanteras ansvarsfullt. Tillsammans bidrar det till en tryggare miljö i nattlivet samt i samhället i stort.
Vi erbjuder dig en trevlig arbetsplats med omväxlande arbetsuppgifter. Under en arbetsvecka kombinerar du administrativa uppgifter och tillsyn ute i fält med samarbete såväl internt som externt.
KvalifikationerVi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom ekonomi, juridik, folkhälsovetenskap eller som har annan motsvarande kunskap eller erfarenhet av handläggning och tillsyn inom området tobak och alkohol.
På grund av rörligt arbete krävs att du har B-körkort.
Meriterande är dessutom om du har kunskap om eller erfarenhet av:
• Myndighetsarbete, tillsynsarbete och självständigt utredningsarbete.
• Ekonomisk granskning så som arbete med årsredovisningar, balans- och resultatrapporter, skatteregler, bokföringsregler, aktiebolagsregler och revisionsregler.
• Digitala verktyg och system, samt ärendehanteringssystemet AlkT och Ol2.
• Att meddela beslut, både tillåtande och nekande.
• Arrangera samt genomföra utbildningar, samverkansmöten och presentationer.
• Arbete i en politiskt styrd organisation och förståelse för den demokratiska processen.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetet med handläggning och tillsyn innebär mycket samarbete med kollegor inom kommunen men även med andra myndigheter och kommuner. Arbetet ställer därför krav på god samarbetsförmåga.
Arbetet innebär också mycket kontakt med näringslivet och personer med olika bakgrund, ursprung och med olika förutsättningar. Det ställer därför även höga krav på integritet, professionalitet och servicekänsla. Du behöver kunna göra sakliga och objektiva bedömningar och ställa tydliga krav. Det innebär även att du behöver uttrycka dig väl i tal och skrift och att du kan förklara komplexa lagkrav på ett anpassat, enkelt och lättförståeligt sätt. Du behöver ha god kunskap i det svenska språket.
Det är viktigt att du är självgående, har ett noggrant och strukturerat arbetssätt och en god förmåga att tolka lagtext och motivera samt meddela välgrundade beslut.
ÖVRIGT
Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi kommer att begära ett utdrag ur belastningsregistret om du blir aktuell för tjänsten. .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-12-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagÄngelholms kommun, Livsmedels- och tillsynsenhet
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1178010".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ängelholms kommun (org.nr 212000-0977)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Ängelholms kommun, Livsmedels- och tillsynsenhet
Kontakt Enhetschef
Malin Pommer
malin.pommer@engelholm.se 0431-870 00 Jobbnummer 7190323
Observera att sista ansökningsdag har passerat.