Affärsutvecklare som vill bidra till utvecklingen av den offentliga affären
Upphandlingsmyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Solna
2025-02-20
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Upphandlingsmyndigheten verkar för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är en utåtriktad kunskapsorganisation, där vår strategiska samverkan med relevanta aktörer är avgörande för att vi ska nå myndighetens mål.
Myndigheten stödjer utvecklingen av offentlig upphandling som ett strategiskt verktyg för samhällsutvecklingen i stort, och arbetar för att skapa bättre förutsättningar för träffsäkra och hållbara offentliga affärer. Målet är att de gemensamma resurserna ska göra bästa möjliga nytta för alla medborgare. De offentliga affärerna ska bidra till innovation och utvecklingskraft för näringslivet i en sund konkurrens.
Vi söker nu en affärsutvecklare till avdelningen för Affärsutveckling och IT. Vi behöver stärka vårt arbete med att utveckla och sprida kunskaper om ledning och styrning kopplat till offentliga affärer, ekonomisk hållbarhet, innovation, digitalisering av inköpsprocessen och affärsmässigt upphandlingsstöd.
Om tjänsten
Som affärsutvecklare kommer du att bidra till att driva utvecklingen inom områden så som strategiskt inköpsarbete, ledning och styrning, organisering inom inköp, kategoristyrning och inköps- och spendanalyser. Du kommer att arbeta för att öka kunskapen om inköpens strategiska betydelse för den offentliga verksamheten och även i övrigt arbeta proaktivt för att medverka till utvecklingen av Sveriges offentliga affärer. Du bidrar även till att främja utvecklingen av en sammanhållen digital inköpsprocess.
Dina arbetsuppgifter
I din roll arbetar du målinriktat och utåtriktat med våra målgrupper i fokus. Med syfte att omvärldsbevaka, dela och sprida kunskap till våra olika målgrupper (upphandlande organisationer och leverantörer till offentlig sektor) ingår det i arbetet att:
• leda och delta i myndighetens regeringsuppdrag och utredningsarbete
• arbeta med myndighetens stöd och tjänster kopplade till området
• ta fram informations- och metodmaterial för spridning på vår webbplats och andra kanaler
• identifiera, delta i och skapa forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte
• ta fram och hålla presentationer internt och externt
• planera och leda workshops och andra aktiviteter
• arbeta med omvärldsbevakning och behovsanalys
• delta i olika nätverk och projekt, såväl internt som externt.
Om dig
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom till exempel ekonomi, juridik eller motsvarande område som vi bedömer som relevant
• Flerårig/mångårig erfarenhet av strategiskt eller operativt arbete relaterat till den offentliga affären och offentlig inköpsverksamhet
• Erfarenhet av arbete med avtal och upphandling (till exempel med stöd av LOV, LOU, LUF eller LUFS)
• Kunskap om standardisering och digitalisering av inköpsprocessen
• Erfarenhet av projektledning och förändringsarbete
• Erfarenhet av att hålla presentationer för olika målgrupper
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.
Det är meriterande om du har erfarenhet av datadriven uppföljning och verksamhetsutveckling.
Personliga egenskaper
För att lyckas i denna roll är det är viktigt att du är analytisk, pedagogisk, självständig och lösningsorienterad. Du behöver ha en mycket god förmåga att samarbeta och ett konstruktivt prestigelöst förhållningssätt. Vidare ser vi att du motiveras av utveckling och ständiga förbättringar. Du behöver ha en god förmåga till helhetssyn samt att tänka strategiskt och affärsmässigt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Om Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning.
Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 70 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.
Anställning och ansökan
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning och tillämpar sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid med förtroendearbetstid. Placering är i Solna, men det finns möjlighet till distansarbete efter överenskommelse.
Vi ser mångfald som en styrka och eftersträvar att vår personalgrupp speglar samhällets mångfald. Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå i denna rekryteringsprocess och en bakgrundskontroll kommer att genomföras på slutkandidaten.
Skicka din ansökan senast den 12 mars 2025. Besvara urvalsfrågor, bifoga CV och ett motiverande brev där du beskriver tydligt hur du matchar de efterfrågade kompetenserna.
Välkommen med din ansökan!
För mer information, kontakta:
• Mårten Janerud, avdelningschef, 076-502 17 73
• Henrik Grönberg, Saco, 08-586 217 16
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Upphandlingsmyndigheten (org.nr 202100-6610)
Kontakt HR-konsult
Nour Gustafsson
nour.gustafsson@uhmynd.se +46765021785 Jobbnummer 9177808