Administratör till Socialstyrelsen

Socialstyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
2025-01-10


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Har du erfarenhet av administrativt och serviceinriktat arbete och är strukturerad, noggrann med engagemang för utvecklingsarbete? Hos oss får du som administratör varierade arbetsuppgifter och jobba med angelägna samhällsfrågor i ett öppet arbetsklimat där du kommer vara en del i arbetet med att stödja utvecklingen av en kunskapsbaserad socialtjänst.

Publiceringsdatum
2025-01-10

Om tjänsten
I din roll som administratör är du ett stöd till enhetschef och medarbetare på Nationellt kompetenscentrum för äldreomsorg samt enheten för Kunskapstillämpning. Som administratör kommer du att arbeta med ett brett spann av administrativa uppgifter.

Några av uppgifterna är att samordna och planera det administrativa arbetet under året, vilket även inkluderar att skapa och upprätthålla administrativa rutiner och mallar.

Exempel på arbetsuppgifter är att bistå i planeringen och administrationen av interna och externa möten, webbinarier, workshops, studiebesök, resor, inköp och fakturahantering. Du kommer också att ta fram underlag till uppföljning av uppdrag och budget, att administrativt stödja enhetschefen i verksamhetsutvecklingsarbete gällande verksamhetsplanering och arbetsmiljö. Andra exempel är att sköta viss diarieföring och mejlhantering samt kunna fungera som stöd på enheten i att använda verksamhetssystem såsom Agresso eller utbildningsportalen. Arbetet kan också innebära tjänsteresor. Rollen som administratör är ny för enheten, därför är det viktigt att du med din erfarenhet och kunskap, kan ta initiativ till hur enheten kan strukturera och effektivisera de administrativa arbetsuppgifterna.

Om dig

För att lyckas i rollen behöver du ha god förmåga att arbeta strukturerat med olika typer av arbetsuppgifter. Du planerar och organiserar ditt arbete väl. Du bidrar till ett gott samarbete och motiveras av att vilja bidra och stödja andras arbetsprocesser på ett prestigelöst sätt. För att lyckas i rollen är du även noggrann, lyhörd och har engagemang för utvecklingsarbete. Du har också lätt för att lära dig och att arbeta i nya IT-system.

Vi ser även att du är stabil och känner dig trygg i din roll som administratör. Då du i rollen får möjlighet att lägga upp ditt eget arbete, behöver du själv kunna driva ditt arbete framåt. Vi ser det som en fördel om du är samhällsengagerad, då vi har många intressanta och angelägna samhällsfrågor som rör välfärdssystemet.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har

• gymnasieexamen eller motsvarande
• goda kunskaper i MS Office främst Word, Excel, Outlook och Power Point
• aktuell erfarenhet av chefsstöd och liknande administrativa, serviceinriktade arbetsuppgifter relevanta för uppdraget
• aktuell erfarenhet av arbete på myndighet eller annan offentlig verksamhet
• mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.

Det är meriterande om du har

• eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant, gärna påbyggnadsutbildning inom ekonomi/administration alternativt akademisk utbildning
• erfarenhet att arbeta inom socialtjänsten/vård och omsorg om äldre
• kunskaper och erfarenhet av fakturasystem såsom Agresso.

Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, och inleds med provanställning i sex månader med start så snart som möjligt. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir administratör och din placering är på enheten för Nationellt kompetenscentrum för äldreomsorg på avdelningen kunskapsstyrning för socialtjänsten.

När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del av urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder oss inte av personligt brev vid urvalet, därför bifogar du endast ditt cv.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Christine Tell på christine.tell@socialstyrelsen.se Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta personalspecialist Paul Henriksson på paul.henriksson@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark, carl-erik.flodmark@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund, anders.nordlund@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast 21 januari 2025.

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-01-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Socialstyrelsen (org.nr 202100-0555), http://www.socialstyrelsen.se

Jobbnummer
9096778

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: