Administratör till Bygglovskontoret

Linköpings kommun / Administratörsjobb / Linköping
2019-10-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Administratör till Bygglovskontoret" (publicerad 2021-01-28) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Om Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar för att skapa en levande och trygg kommun för alla. Tillsammans utvecklar vi den attraktiva, spännande och hållbara staden!

Samhällsbyggnad handlar om hur städer, byggnader och infrastruktur kan utformas för att ge en bra livsmiljö för våra invånare. Linköping är en av Sveriges snabbast växande städer. Det gör jobbet på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen spännande och ansvarsfullt. Som medarbetare på denna förvaltning får vi ofta vara med från att till exempel ett nytt område planeras, till att det står klart. Det gör att vi får en helhetsbild av de olika stegen i samhällsbyggnadsprocessen. Vi har en bred kompetens kring samhällsbyggnad inom förvaltningen. Det gör jobbet inspirerande, kul och mycket utvecklande. Vi ser till att staden planeras optimalt och att många värden tas till vara: kultur och näringsliv, trafik och miljö. Nu och i framtiden.

Om arbetsplatsen
Bygglovskontoret har ca. 35 medarbetare och tillhör Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Kontoret består av 2 avdelningar, Bygglov och Bygginspektion, där även Bostadsanpassning ingår. Utöver detta har kontoret en admnistrativ grupp bestående av 4 administratörer som är direkt underställda kontorschefen.

Kontorets basuppdrag kommer från Bygg- och miljönämnden, som är den politiska nämnd som ansvarar för kommunens verksamhet inom byggområdet. Detta innebär handläggning av lov, startbesked, slutbesked och tillsyn enligt Plan- och bygglagen (PBL) samt strandskyddsdispenser enligt Miljöbalken (MB). Kontoret bedriver även allmän rådgivning inom byggområdet till såväl medborgare som företag.

Publiceringsdatum
2019-10-29

Dina arbetsuppgifter
Bygglovskontoret söker en administratör med arbetsuppgifter inom myndighetutövning kopplade till bygglovsprocessen. Registrering av ett ansökningsärende innebär startskottet för en process som är lagstyrd enligt Plan- och bygglagen (PBL), där kunden förväntar sig ett gott bemötande och ett snabbt beslut grundat på effektiv och rättsäker handläggning.

Bygglovsverksamheten befinner sig i ett spännande utvecklingsskede där digitaliseringen är en betydande faktor för ökad effektivitet och förbättrad service till medborgare och företag.

Inkommande ärenden kräver en snabb och korrekt registrering för att fortsatt handläggningen ska underlättas. Ärendeflödet består fortfarande till stor del av analoga ansökningar, men vi erbjuder idag e-tjänster som succesivt kommer att dominera kommunikationen mellan oss som myndighet och kunderna.

Tjänsten innebär ett administrativt stöd till handläggarna som därmed avlastas från många administrativa arbetsmoment inom bygglovsprocessen. Stor vikt läggs på att kvalitetssäkra processens administration så att felaktigheter minimeras.

Vi utvecklar ett arbetssätt som innebär planerad rotation inom administratörsgruppens arbetsuppgifter för att säkerställa en bred administrativ back-up-funktion i verksamheten vid ledigheter och annan frånvaro.

Tjänstens huvudsakliga arbetsuppgifter är expediering av bygglovsärenden och uppföljning av protokoll från obligatorisk ventilationskontroll (OVK), men även behärska gruppkollegornas arbetsmoment, såsom registrering, begära in kompletterande handlingar, grannehöranden, bevakning/uppföljning av tidsbegränsade lov, fakturering av bygglovs- och sanktionsavgifter, bostadsstatistik, arkivering, och ritningsservice.

Kvalifikationer
Vi söker dig med gymnasieutbildning och gärna med vidareutbildning inom administration. Du har gärna tidigare erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter inom byggbranschen. Det är meriterande om du har erfarenhet från myndighetsutövning och handläggning på byggkontor eller motsvarande. Du har god datorvana, god erfarenhet av Officepaketet och vi ser gärna att du även har erfarenhet av diarieföringssystem. Erfarenhet och intresse av ärendehanteringssytemet ByggR är meriterande.

Som person är du trygg i dig själv och relaterar till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. Vi vill att du är självgående och tar ansvar för din uppgift, strukturerar ditt angreppssätt och driver dina processer. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och är nogrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Att gilla att ge service, ha intresse och förmåga att hjälpa andra och anstränga sig för att leverera lösningar är viktigt för tjänsten. Vi ser gärna att du har lätt för att samarbeta, ta till dig ny kunskap och nya arbetssätt och att du förstår din roll och ser till hela verksamhetens bästa. I agerande och beslut är du lugn, stabil och lösningsorienterad även i stressade eller pressade situationer.

Information om tjänsten
Tillträde: Januari 2020

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100 %

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 4158

Om Linköpings kommun
I Linköpings kommun är idéer och innovation centralt. Det är nämligen idérikedomen hos kommunens engagerade och inflytelserika medarbetare som ger Linköping möjligheten att utvecklas och vara en av Sveriges snabbast växande städer. Här är kreativitet, mångfald och jämställdhet minst lika viktigt som att ligga i framkant när det gäller världsledande högteknologi och nytänkande forskning. Tillsammans förbättrar vi våra invånares vardag och framtid. Linköping - Där idéer blir verklighet.

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här:linkoping.se

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning 100%

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-11-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Linköpings kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Linköpings kommun (org.nr 212000-0449), http://www.linkoping.se/

Jobbnummer
4891768

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: