Administratör inriktning avgiftshandläggning
Linköpings kommun / Ekonomiassistentjobb / Linköping
2025-09-24
Visa alla ekonomiassistentjobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Norrköping,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Tjänsten är placerad inom Vård- och omsorgsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldreomsorg, hälso- och sjukvård, myndighetsutövning, beställning av insatser samt bedriver vård och omsorg i egen regi. Vi arbetar kvalitetsmedvetet och professionellt för att göra varje dag så bra som möjligt för Linköpingsbor som behöver oss.
Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!
Publiceringsdatum2025-09-24ArbetsuppgifterVi söker nu en administratör till enheten Kansli och kommunikation. Tjänsten är placerad i Debiteringsgruppen, en arbetsgrupp som ansvarar för ekonomiadministration och avgiftshandläggning. Gruppen arbetar bland annat med handläggning av avgifter, registrering av inkomster samt beslut om avgifter. Utöver detta hanterar debiteringen olika ekonomiadministrativa uppgifter inom Vård- och omsorgsförvaltningen.
Som administratör med inriktning avgiftshandläggning erbjuder vi dig ett omväxlande arbete där du tillsammans med dina kollegor stöttar upp och erbjuder ett kvalitativt administrativt stöd. I rollen kommer du i huvudsak arbeta med att handlägga avgiftsbeslut, beslut om individuellt förbehållsbelopp, registrering av inkomster samt fakturering av omsorgsavgifter.
Du kommer även verka för att de äldre som har bistånd enligt socialtjänstlagen har en korrekt avgift för insatserna de är beviljade samt vara behjälplig vid överklaganden. I din roll arbetar du nära dina kollegor inom avgiftshandläggning, administration och debitering. Som avgiftshandläggare har du kontakt med utförare, kunder, anhöriga samt god man, där du informerar och svarar på olika frågor om avgifter.
Arbetet i debiteringsgruppen innebär kvalificerade administrativa uppgifter kopplat till faktureringen gentemot medborgare samt övrigt förekommande administrativa arbetsuppgifter.
Din arbetsplats
Enheten Kansli och kommunikation består av 13 medarbetare varav debiteringsgruppen består av 4 medarbetare. Vi är en stödfunktion inom Vård- och omsorgsförvaltningen.
Kommunens förvaltningar har genomgått en omorganisation med utvecklingen att myndighet och utförarsidan har slagits samman för att arbeta närmare varandra under samma nämnd/förvaltning. Förvaltningarna är i ett pågående utvecklingsarbete där översyn av uppdrag och tillhörighet pågår.
Arbetstiderna är måndag-fredag, 07:50-17:00 med flextidsavtal och du utgår på Hertig Karlsgatan 4.
Du som söker
Vi söker dig med en slutförd gymnasieutbildning och det är önskvärt om du har en eftergymnasial utbildning inom administration, ekonomi alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vidare ser vi att du har dokumenterad erfarenhet från tidigare arbete som ekonomiadministratör och det är meriterande om du har arbetat i offentlig förvaltning. Vi vill också att du har erfarenhet från arbete inom socialtjänsten och/eller äldreomsorgen.
För att ha goda förutsättningar i rollen som administratör hos oss behöver du ha god datorvana samt kunskap om socialtjänstlagen. I arbetet dokumenterar vi och har kontakter med olika samhällsaktörer och det är därmed ett krav att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
För att lyckas och trivas i rollen ser vi att du som söker själv strukturerar ditt arbete och prioriterar på ett effektivt sätt samt kan driva processer vidare. Arbetet innebär att ge stöd till andra inom verksamheten och vi ser att du är tillmötesgående och anstränger dig för att leverera lösningar. Att samarbeta med andra människor och att kommunicera är för dig en självklarhet. Du behöver även vara flexibel och ha lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och se möjligheter i förändringar.
I denna rekrytering kan tester komma att användas. Varmt välkommen med din ansökan!
Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100 %
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 15940
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Tillsammans formar vi framtidsstaden
Linköping är en av Europas mest innovativa städer och möjligheternas kommun. Med energi, mod och hjärta gör vi vår stad ännu bättre. Vi drivs av nyfikenheten och viljan att hitta nya lösningar. Och av att förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för våra invånare.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Linköpings kommun (org.nr 212000-0449),
http://www.linkoping.se/ Kontakt Enhetschef
Karin Granath
karin.granath@linkoping.se 013-263617 Jobbnummer 9524337