Administrativ direktör

Sveriges Domstolar / Chefsjobb / Göteborg
2020-01-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Administrativ direktör" (publicerad 2020-03-24) ⬅️


Visa alla chefsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Göteborg, Alingsås, Borås, Varberg, Uddevalla eller i hela Sverige

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Så fungerar domstolarna



Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 330 medarbetare. Vår främsta uppgift är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.

Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och jämställdhet och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättningarna för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.

Domstolen har sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena - migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Domstolen har också en administrativ avdelning som är uppdelad i tre enheter - enheten för administrativa kansliet, enheten för IT, service- och säkerhet samt enheten för registratur och arkiv.

Vi söker nu en administrativ direktör med uppdrag att leda arbetet på administrativa avdelningen.




Publiceringsdatum
2020-01-14

Dina arbetsuppgifter
Som administrativ direktör ansvarar du för avdelningens verksamhet som du leder och utvecklar.

Du deltar också aktivt i utvecklingsarbetet för hela domstolen. Du rapporterar direkt till lagmannen i såväl operativa som strategiska frågor. Inom dessa ryms budget-, planerings- och uppföljningsfrågor, liksom HR-, fastighets-, IT- och säkerhetsfrågor. Tillsammans med lagmannen, våra sex chefsrådmän och målkanslichefen ingår du i domstolens ledningsgrupp.

På den administrativa avdelningen arbetar ca 40 medarbetare med ansvar för bl. a. personal- och ekonomifrågor, bibliotek, service, registratur och arkiv. Till din hjälp har du tre enhetschefer - personalchefen, IT-och säkerhetschefen och chefen för registraturen och arkivet. Du samverkar i nätverk med andra domstolars administrativa direktörer.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

• en akademisk utbildning företrädesvis juristexamen

• erfarenhet av ledningsarbete i aktuell tid

• en god administrativ förmåga

• goda kunskaper och erfarenhet i organisations- och verksamhetsutveckling

Du ska vara en tydlig arbetsgivarföreträdare som motiveras av att leda, planera och följa upp verksamheten.

I din roll som ledare är du kommunikativ, målmedveten och drivande. Som person har du ett mycket gott omdöme och hög personlig integritet. Du har mycket god självkännedom och är intresserad av att reflektera över ditt ledarskap. Du har lätt att delegera, att hantera omprioriteringar och att finna lösningar. Ditt ledarskap präglas av tillit till dina medarbetares förmåga att bidra till och utveckla verksamheten. Genom engagemang och delaktighet skapar du resultat tillsammans med dina medarbetare. Du förstår värdet av att prestigelöst ge och ta återkoppling.

Din personliga lämplighet för arbetet är avgörande. Har du tidigare arbetslivserfarenhet av arbete från domstol eller av chefs- och ledarskap kan det vara meriterande.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.




För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast möjligt efter överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-02-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "FGO 2020/34".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Förvaltningsrätten i Göteborg

Jobbnummer
5041097

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: