Administrativ chef till Barn- och utbildningsförvaltningen

Ovanåkers Kommun / Organisationsutvecklarjobb / Ovanåker
2025-02-24


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Ovanåker, Hofors, Sandviken, Hedemora, Gävle eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ovanåkers Kommun i Ovanåker

Barn- och utbildningsförvaltningen ansvarar för förskola, fritidshem, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning.

Vi som arbetar inom barn- och utbildningsförvaltningen strävar efter att ge barn, ungdomar och vuxna en trygg skolgång fylld av lärande!

Publiceringsdatum
2025-02-24

Beskrivning
Vill du arbeta i en kommun med hög trivselfaktor i en stimulerande, samarbetande och kollegial anda?

Vi söker en Administrativ chef- en nyckelroll där du leder och samordnar Barn och utbildningsförvaltningens stödfunktioner och arbetar för att säkerställa en hög kvalitet i kommunens utbildningsverksamhet.

Dina arbetsuppgifter
Som Administrativ chef leder och samordnar du utbildningsförvaltningens stödfunktioner. Du har personalansvar för teamet för kvalitet, utveckling och myndighetsfrågor. Du stödjer förvaltningsarbetet, leder utvecklingsgrupper och rapporterar till nämnden. Rollen är direkt underställd förvaltningschefen.

Du ansvarar för att analysera och följa upp utbildningens kvalitet och resultat enligt skollagen. Du föreslår och implementerar kvalitets- och hållbarhetsmål samt förbättrar ledningssystem och processer. Du ansvarar för skolinspektioner, internkontroll och systematiskt kvalitetsarbete. Du stödjer rektorerna, hanterar klagomål och samordnar skolvalsprocessen.

I rollen ingår ansvar för tillsynen av privata förskolor. Du stöttar elevhälsans arbete med patientsäkerhets- och kvalitetsberättelser.

Vidare innefattar rollen uppdraget som verksamhetscontroller, vilket innebär att du driver analys- och uppföljningsarbete för att säkerställa hög kvalitet i utbildningsverksamheten. Du utvecklar nyckeltal, tar fram beslutsunderlag och bistår förvaltningschefen i strategisk planering.

Kvalifikationer
Du har relevant akademisk examen och erfarenhet av arbete inom förvaltningens ansvarsområde.

Du har erfarenhet av kvalitetsutveckling och analys, samt goda kunskaper inom skollagstiftning, kommunal förvaltning och myndighetsutövning.

Som person är du strukturerad, analytisk och har en stark kommunikativ förmåga. Du är van att samarbeta med olika aktörer och har erfarenhet av att leda förändrings- och förbättringsarbeten.



Före en anställning hos oss kommer du behöva visa upp ett giltigt utdrag från belastningsregistret för arbete inom skola, fritids eller förskola. Utdraget är kostnadsfritt att beställa på polisen.se och det kan ta upp till två veckor att få hem.

Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter.

Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan!

Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro.

Om du är eller tidigare har varit anställd i Ovanåkers kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/9".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ovanåkers kommun (org.nr 212000-2304)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Barn och utbildningsförvaltning

Kontakt
Agneta Persson
0271-57011

Jobbnummer
9184871

Prenumerera på jobb från Ovanåkers Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ovanåkers Kommun: