3 st doktorander inom Förbränningsmotorteknik
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m i Stockholm,
Södertälje eller i
hela Sverige KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Institutionen för maskinkonstruktion bedriver omfattande forskning och utbildning inom produktframtagningsområdet. Verksamheten spänner över följande områden: maskinelement, maskinkonstruktion, mekatronik och inbyggda styrsystem, förbränningsmotorteknik, integrerad produktutveckling och innovation samt industriell design.
Arbetsuppgifter
Detta projekt kommer att drivas inom Kompetenscentrum för Gas Exchange (CCGEx).
CCGEx fokuserar på forskning kring gasväxling i moderna förbränningsmotorer. Det övergripande målet är att göra motorer mer effektiva och miljövänliga, alltså att öka bränsleeffektiviteten utan att förlora prestanda, minska utsläppet av farliga ämnen och hantera ljudalstring och dämpning i motorns gasutbytessystem. Detta delvis genom hybridisering och elektrifiering av komponenter.
Forskningen inom CCGEx kombinerar expertis inom strömningsdynamik, akustik, termodynamik, turboladdning och förbränningsmotorteknologi. Både grundläggande och tillämpade forskningsinsatser utförs och kombinerar experimentella studier med CFD. Utveckling av nya metoder och analysverktyg tillhör centrets styrkor. CCGEx är ett samarbete mellan avdelningarna för maskinteknik, mekanik och flyg- och fordonsteknik vid KTH, Energimyndigheten och industripartners t.e.x Scania, Volvo och Borg Warner. På KTH inleddes CCGEx officiellt den 1 januari 2011 och går nu in i sin tredje period. Centret har en nyckelroll i Sverige för att utbilda expertingenjörer och forskare som skapar framtidens teknik för hållbar transport. För mer information se:
www.ccgex.kth.se. CCGEx söker nu kandidater till tre doktorandpositioner inom Förbränningsmotorteknik med fokus på simulering och experiment tillämpat på gasväxlingsprocesser och turboladdning i hållbara framdrivningssystem.
Målet med forskningen är att undersöka systemegenskaper av det tredimensionella, turbulenta, icke-isotermiska och pulserande flödet som uppkommer i de komplexa rör och ventiler som styr flödet in och ut ur motorer och dess inverkan på motorns prestanda samt system och komponenter så som turboladdares eller emissions hanteringssystems prestanda.
I doktorandens arbetsuppgifter ingår:
• Planering och utförande av självständigt forskningsarbete inom centrats forskningsområden
• Presentation av forskning vid konferenser och möten
• Undervisning på master nivå i relevanta kurser
• Deltagande i högre utbildning motsvarande 60p ects
Publiceringsdatum2017-12-07KvalifikationerVi söker högt motiverade personer med utmärkta akademiska bakgrunder, som är intresserade av att bedriva doktorandforskning inom Förbränningsmotorteknik i framtidens drivlinor.
Den sökande skall ha:
• Civilingenjörs- eller masterexamen i teknisk fysik, mekanik, maskinteknik, energi, miljö, kemiteknik eller motsvarande.
• Goda kunskaper inom termodynamik och/eller strömningsmekanik motsvarande de kurser som ges på KTH upp till nivå för M.Sc.
• God förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på engelska
• Förmåga att arbeta självständigt och i en grupp
• En hög ambitionsnivå och vara självmotiverad
• Bra betyg tillhörande top 20%
Meriterande erfarenhet:
• Erfarenhet av matlab, CFD eller relevanta 1-D motorsimuleringsverktyg tillsammans med programmeringsvana.
• Erfarenhet av experimentella metoder för mätning av förbränningsmotorers prestanda och emissioner samt tryck, temperatur, och hastighet i transienta flöden.
Vi söker dig med hög ambitionsnivå och som har en stark självmotivation. Du har en god samarbetsförmåga med ett professionellt förhållningssätt. Vidare är din förmåga att formulera och analysera komplexa frågor god och du kan baserat på detta skapa ny kunskap.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Din kompletta ansökan skall innehålla följande:
1. Curriculum Vitae (inkl. relevanta professionella erfarenheter och kunskaper)
2. Personligt brev (inkl. kortfattad redogörelse för varför du vill bedriva forskningsstudier, om dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål, max 2 A4)
3. Betygsavskrift inkl. examensbevis och betyg från universitetsstudier (översättning till svenska eller engelska om dessa är utfärdade på andra språk)
4. Publikationer eller tekniska rapporter (för dokument längre än 10 sidor: bifoga ett abstrakt och webblänk till fullständiga texten)
5. Kontaktinformation till två referenspersoner (som vi kommer att kontakta om du går vidare till slutprocessen)
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-01-31
Ange följande referens när du ansöker: M-2017-1577
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnders Christiansen Erlandsson, professor 08-790 78 93
Maya Öberg, personalhandläggare (för HR-frågor) 08-790 76 53
FöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m
Lindstedtsvägen 30
10044 Stockholm
KontorsadressLindstedtsvägen 30
Jobbnummer 3841634
Observera att sista ansökningsdag har passerat.