2 Biståndshandläggare sökes!
 Kumla kommun / Administratörsjobb / Kumla
 2025-10-30
 
   Visa alla administratörsjobb i Kumla, 
Hallsberg, 
Örebro, 
Askersund, 
Laxå eller i 
hela Sverige Visa alla jobb hos Kumla kommun i Kumla  Vill du vara med och forma framtidens biståndshandläggning? Vi söker dig som vill ha ett betydelsefullt uppdrag med fokus på rättssäker handläggning och professionellt bemötande. 
Som biståndshandläggare kommer du att ingå i en grupp med sju biståndshandläggare som arbetar med handläggning mot äldreomsorg. Vi söker nu två nya kollegor. Tjänsten är placerad på biståndsenheten som består av 12 medarbetare som handlägger ärenden gällande LSS, hemtjänst, särskilt boende samt boendestöd. Enheten leds av enhetschef och gruppledare som har mångårig erfarenhet av handläggning inom enhetens område.
I takt med den demografiska förändringen, där andelen äldre i samhället ökar, står vi inför nya möjligheter och utmaningar. Med den nya socialtjänstlagen och utvecklingen mot en mer personcentrerad och nära vård, spelar biståndshandläggaren en avgörande roll. Hos oss satsar vi på att stärka kompetensen och höja kvaliteten i vårt arbete - för att kunna ge rätt stöd till rätt person, vid rätt tidpunkt. Vi tror på kraften i intern samverkan och ser det som en självklar del i vårt arbetssätt. Tillsammans skapar vi en trygg och värdig omsorg för våra invånare.
Publiceringsdatum2025-10-30ArbetsuppgifterSom biståndshandläggare blir din uppgift att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt socialtjänstlagen samt följa upp och ompröva beviljade beslut. Du kommer att ha nära samarbete och kontakter med de övriga handläggarna på enheten, med utförare, anhöriga, sjukvården samt övriga aktörer. Du ska självständigt bedriva omvärldsbevakning för ditt yrkesområde och medverka i förvaltningens utvecklingsarbete.
Vi vill att du ska trivas, utvecklas och lyckas med ditt uppdrag. Vi satsar därför på ett nära stöd från kollegor, gruppledare och chefer. Vi satsar också på kompetensutveckling för att skapa förutsättningar för dig och dina kollegor att lyckas i arbetet att uppnå våra mål. Detta handlar om både intern och extern kompetensutveckling för att hålla oss uppdaterade gällande rättsläge och handläggning enligt arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC). Vi har de senaste åren satsat på att höja kompetensen inom IBIC för att säkerställa att alla personer vi träffar görs delaktiga i utredning om insatser. Vi erbjuder även friskvårdsbidrag.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen och gärna erfarenhet av myndighetsutövning inom äldreomsorg. Meriterande är: Utbildning och erfarenhet av att arbeta enligt IBIC (Individens behov i centrum. Kunskap i verksamhetssystemet Life Care och Motiverande samtal (MI)
Du har förmågan att möta människor i olika livssituationer med respekt, lyhördhet och professionalism. Du är modig, trygg i din roll och har lätt för att hantera komplexa möten och situationer. Vidare är du lösningsfokuserad, flexibel och har individens behov i centrum. Vi värdesätter egenskaper som ansvarstagande, självständighet och god förmåga att prioritera. Samverkan är en viktig del av vårt arbetssätt, och vi ser gärna att du har lätt för att samarbeta med andra professioner. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställningen kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Har du skyddade personuppgifter? Kontakta HR-avdelningen direkt på telefon 019-588 000 så hjälper vi dig med en säker ansökan.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.
Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 500 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2040 innebär Kumla är en trygg, familjevänlig plats där människor känner en samhörighet och ett sammanhang. Den blomstrande och gröna småstaden har bostäder, men även de jobb, den service och det utbud som behövs för en komplett vardag.  
Ersättning Enligt avtal. 
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-16 
Klicka på denna länk för att göra din ansökan  Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SO 103/2025".  
Omfattning Detta är ett heltidsjobb. 
Arbetsgivare Kumla kommun (org.nr 212000-1975)  
Arbetsplats Socialförvaltningen, Kumla kommun 
Kontakt Gruppledare
 Linda Johansson 
linda.johansson@kumla.se 019-588582  Jobbnummer 9582147