1:e socialsekreterare

Gnesta kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Gnesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Gnesta, Nykvarn, Trosa, Södertälje, Salem eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gnesta kommun, Socialförvaltningen i Gnesta

I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss.

Tjänsten är placerad på socialförvaltningen som arbetar för att erbjuda invånarna i Gnesta kommun en god och tillgänglig service utifrån individens egna behov. Vi ansvarar för kommunens omsorg för individ och familj, äldre, personer med funktionsnedsättning, den kommunala hälso- och sjukvården samt arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen arbetar på uppdrag av socialnämnden.

Inom enheten Utredning och stöd arbetar socialsekreterare med myndighetsutövning inriktade mot barn- och familj, missbruk (vuxen), våld i nära relation och familjerätt.

Förutom myndighetsutövningen hör också till enheten kommunens öppenvård som består av familjestödjare, missbruksbehandlare, behandlare inom våld i nära relation och barn och ungdomssamordnare.

Sammanlagt är vi 16 medarbetare som samarbetar nära med kommunens skolor, med polis och andra samhällsaktörer.

I Gnesta kommun satsar vi på socialtjänst och förbyggande insatser tillsammans med våra samverkansaktörer. Vi tror att alla barn och ungdomar mår och utvecklas bäst om de har möjlighet att få den hjälp och stöd de behöver på hemmaplan.

Du är varmt välkommen att bidra till detta tillsammans med oss!

Publiceringsdatum
2023-01-25

Arbetsuppgifter
Som 1:e socialsekreterare ger du det dagliga stödet till medarbetarna på enheten.
Dina främsta arbetsuppgifter är att:
• Stödja handläggarna i utredningar, bedömningar, beslut och val av insatser
• Säkerställa en rättssäker myndighetsutövning
• Leda det dagliga arbetet i samarbete med enhetschef
• Biträda handläggare i hembesök och akuta ärenden/situationer där behov föreligger
• Företräda socialnämnden vid ärenden i förvaltningsdomstol
• Följa upp och kontrollera gruppens pågående ärenden
• Tillsammans med enhetschef och medarbetare arbeta med metodutveckling och fungerande rutiner och riktlinjer
• Omvärldsbevaka och hålla dig uppdaterad kring lagstiftning, föreskrifter, forskning och övriga förändringar inom verksamhetsområdet

Du kommer att arbeta tillsammans med de engagerade medarbetarna i en utvecklande arbetsmiljö och ha goda förutsättningar för din egen utveckling inom området. Vi är mycket måna om ett gott samarbetsklimat genom handledning, fortbildning, verksamhetsutveckling och ledning.

Kvalifikationer
Du har:
• Socionomexamen
• Erfarenhet av utredningsarbete, familjehem och familjerätt.
• Gedigen erfarenhet av myndighetsutövning inom området
• Goda kunskaper om BBIC

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i tjänsten har du en god förmåga att leda och ditt ledarskap är engagerande, förtroendegivande och med ett förhållningssätt som gör att andra utvecklas i sitt arbete.

Rollen kräver att du är ansvarstagande, tydlig, kommunikativ och förändringsbenägen. Andra viktiga egenskaper är att du är lugn och stabil i stressade situationer samt att du är skicklig på att planera och prioritera.

Du ska kunna leda arbetsgruppen att nå gemensamma mål, samordna arbetet samt skapa engagemang och delaktighet.

Arbete utanför kontorstid kan förekomma.

ÖVRIGT
Som medarbetare i Gnesta kommun ska du känna dig trygg och kunna ha en god balans mellan fritid, familjeliv och jobb. Du har flera fina anställningsförmåner, till exempel friskvårdsbidrag, utökad föräldraledighet och ett bra försäkringsskydd. Läs mer om kommunens anställningsförmåner på gnesta.se/anstallningsformaner.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, och välkomnar därför sökande med olika erfarenheter och bakgrund.

Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1193988".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gnesta kommun (org.nr 212000-2965)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Gnesta kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Susanne Rivera
Susanne.Rivera@gnesta.se
0158-275150

Jobbnummer
7377639

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gnesta kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gnesta kommun, Socialförvaltningen: