1-2 universitetslektorer i strategisk kommunikation
Lunds universitet, Institutionen för strategisk kommunikation / Högskolejobb / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Helsingborg,
Bjuv,
Åstorp,
Höganäs,
Landskrona eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lunds universitet, Institutionen för strategisk kommunikation i Helsingborg,
Lund eller i
hela Sverige Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 42 000 studenter och 7 400 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Samhällsvetenskapliga fakulteten är ett av Sveriges ledande kunskapscentra för forskning och utbildning inom samhällsvetenskap och beteendevetenskap och bedriver verksamhet i både Lund och Helsingborg.
Institutionen för strategisk kommunikation bedriver Sveriges största utbildnings- och forskningsverksamhet inom forskningsfältet strategisk kommunikation. Institutionen är dessutom en av de största enheterna inom området i Europa. Verksamheten är lokaliserad till Campus Helsingborg, som präglas av Lunds universitets genuinitet placerad i en ung och dynamisk miljö med tvärvetenskapligt tänkande. Kännetecknande för verksamheterna vid Campus Helsingborg är också en stark samverkan med näringsliv och offentlig verksamhet inom såväl utbildning som forskning.
Institutionen för strategisk kommunikation erbjuder utbildning på grundnivå och avancerad nivå inom ramen för fyra eftersökta utbildningsprogram. I dagsläget har institutionen knappt 25 anställda och utbildar cirka 300 studenter på helårsbasis. Vid institutionen bedrivs framgångsrik forskning inom flera områden, t.ex. kriskommunikation, varumärkesprocesser samt nya medier och demokrati. Forskningsmiljön är fortsatt på stark framväxt och präglas av livaktiga internationella kontakter där ämnesövergripande initiativ välkomnas.
Arbetsmiljön vid institutionen kännetecknas bland annat av arbete i lärarlag, aktivt arbete med strategi- och utvecklingsfrågor och en internationell miljö där engelskan utgör ett naturligt inslag i vardagen.
Ämnesbeskrivning
Strategisk kommunikation behandlar studier av organisationers medvetna kommunikationsinsatser för att nå sina övergripande mål.
Forskningen ska belysa, skapa förståelse för och kritiskt granska de kommunikationsprocesser som styr och formar organisationer i vårt samhälle. Strategisk kommunikation bygger på internationellt etablerad forskning inom public relations, organisationskommunikation och marknadskommunikation, och kan utforskas ur såväl samhälls-, organisations- som individperspektiv. För mer information, se
http://www.isk.lu.sePubliceringsdatum2017-06-19Dina arbetsuppgifterArbetsuppgifterna omfattar både undervisning och forskning. Administrativa uppgifter ingår också till en mindre del. I dagsläget erbjuder institutionen tre olika utbildningsprogram: Master of Science in Strategic Communication, Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation samt Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier. Institutionen erbjuder även fristående kurser. Innehavaren av tjänsten kommer att undervisa på kandidat- och mastersprogrammen och särskilt på kurser med fokus på varumärkeskommunikation, digitala medier, medialisering och public relations. Även undervisning i kvalitativa metoder och handledning av uppsatser ingår. Forskning och kompetensutveckling ingår med minst 20 procent för lektorer och med minst 10 procent för adjunkter.
Den sökande ska kunna fungera som en självständig och aktiv forskare, och det finns förväntningar om att bidra till institutionens gemensamma forskningsmiljö. Förmåga att undervisa på engelska är ett krav. Dessutom är förmåga att undervisa på svenska önskvärt.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 §-4 § högskoleförordningen (
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930100.HTM). För behörighet krävs avlagd doktorsexamen eller motsvarande utländsk examen i relevant ämnesområde. Sökande ska kunna uppvisa tidigare erfarenhet av undervisning och forskning inom området strategisk kommunikation, företagsekonomi eller annat närliggande ämnesområde. Sökande ska också kunna visa pedagogisk skicklighet, samt genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt inhämtat motsvarande kunskaper om minst fem veckor. Den som inte har sådan behörighet som sägs i första stycket, tredje punkten ska ändå anses behörig om det finns särskilda skäl. Det är särskilt viktigt att den sökande har kompetens inom området varumärkeskommunikation och/eller digitala medier.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 4 § högskoleförordningen. Vid tillsättningen kommer hänsyn även att tas till de synpunkter om tillsättning av läraranställningar som finns i den för Lunds universitet antagna Strategiska planen (
http://www.lu.se/o.o.i.s/4198) samt i Anställningsordningen för lärare vid Lunds universitet (
http://www5.lu.se/o.o.i.s/186).AnställningsvillkorUniversitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Varaktighet, arbetstid
50-100. Tillträde: 2017-08-01, eller enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-06-30
Ange följande referens när du ansöker: PA2017/2166
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCharlotte Simonsson +4642356508,
charlotte.simonsson@isk.lu.seFöretagLunds universitet, Institutionen för strategisk kommunikation
AdressLunds universitet, Institutionen för strategisk kommunikation
Box 117
22100 Lund
KontorsadressBox 117
Jobbnummer 3564198
Observera att sista ansökningsdag har passerat.