Webbstrateg
Göteborgs kommun / Webbmasterjobb / Göteborg
2021-08-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Webbstrateg" (publicerad 2022-11-03) ⬅️
Visa alla webbmasterjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Uddevalla eller i
hela Sverige Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga - det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.
Publiceringsdatum2021-08-25ArbetsuppgifterÄr det du som gör en tillgänglig stad med oss?
Nu söker vi två webbstrateger med fokus på webb och digital service. Den ena tjänsten är inriktad mot sociala medier och den andra är inriktad mot webbanalys och användarvänlighet.
Göteborgs Stad består av 24 förvaltningar och ett trettiotal bolag. Alla äger sin egen information. Som webbstrateg är din uppgift att i digitala kanaler få ihop detta till en helhet. Göteborgaren ska möta EN stad och inte ett hopplock av service uppbyggt i stuprör.
Hos oss blir du en del av en innovativ grupp som gillar att samarbeta. Vi utvecklar stadens service till boende, besökare och företagare genom att ge stöd till förvaltningar och bolag i hantering av digitala kanaler. Vi arbetar tillsammans för att förenkla för boende, besökare och näringsliv i deras vardag.
Som webbstrateg är ditt uppdrag att ge redaktörer och andra i stadens verksamheter möjligheten att leverera och utveckla god service och information på huvudkanalen goteborg.se. Du stöttar i frågor om webbstruktur, innehåll och service på stadens externa digitala kanaler och sociala medier. Du ger även stöd och utbildar i publiceringsverktyget WCM, inom klarspråk och tillgänglighet samt övrig lagstiftning som påverkar webb och sociala medier.
I dina arbetsuppgifter ingår också att samordna och utveckla även övriga digitala kanaler och tjänster som är gemensamma för hela staden, så som vårt digitala kalendarium, Göteborgs Stads facebooksida, instagramkonto och youtubekanal. Som webbstrateg med inriktning mot sociala medier ingår du i redaktionen för Göteborgs Stads facebooksida och instagram och du både hanterar inläggsförslag och skriver egna.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleutbildning inom webb, media, journalistik eller motsvarande utbildning som kan ses som likvärdig.
Du har erfarenhet av arbete med webb och digital service. Goda kunskaper i svenska språket i tal och i skrift är ett krav liksom vana av att granska texter. Goda IT-kunskaper är också ett krav.
Erfarenhet av och kunskaper om webbpubliceringsverktyget WCM är meriterande och vi ser gärna att du även har kunskaper kring e-tjänster och öppna data.
Till tjänsten med inriktning mot sociala medier ser vi gärna att du har erfarenhet av arbete med sociala medier för offentlig sektor. Fördjupad kunskap eller erfarenhet inom webbtillgänglighet och användarcentrerad utveckling är också meriterande.
Till tjänsten med inriktning mot webbanalys och användarvänlighet ser vi gärna att du har fördjupad kunskap eller erfarenhet inom webbtillgänglighet, användningstester och webbanalys.
Som person är du trygg i att arbeta självständigt och med flera olika frågor samtidigt. Du tar ansvar för att driva frågor framåt och det är viktigt att du kan arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå dina mål. Du har förmågan att stödja, förklara och förankra komplexa frågor och samband.
Att ge god service är en hjärtefråga för dig. Du ser ett stort värde i att ge service både till dem du stöttar i stadens verksamheter och till dem vi är till för, det vill säga boende, besökare och näringsliv. Du har en god förmåga att sätta dig in i dina målgruppers behov och perspektiv och att hitta användarvänliga lösningar.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg, men just nu arbetar vi mestadels hemifrån.
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Urval sker löpande.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-09-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagGöteborgs kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C60217".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Konsument och medborgarservice
Jobbnummer 5919822
Observera att sista ansökningsdag har passerat.