Verksjurist med dataskydds- och digitaliseringsinriktning
Post- och Telestyrelsen / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm,
Haninge,
Malmö,
Kiruna eller i
hela Sverige Är du jurist med intresse för dataskydds- och digitaliseringsfrågor? Är du dessutom analytisk, strukturerad och tycker om att samarbeta med olika yrkeskategorier? Då kan du vara den vi söker!
Som verksjurist är du placerad på enheten för regler med uppgift att ansvara för rättsavdelningens arbete med dataskyddsfrågor. Rättsavdelningen består av två enheter: enheten för regler och enheten för rättsprocesser och tvistlösning. Avdelningen ansvarar för rättslig kvalitetssäkring, övergripande förvaltningsrättslig styrning, stöd till myndighetens ledning i rättsliga frågor och stöd till PTS övriga avdelningar i rättsliga frågor av särskild betydelse.
Enheten för regler ansvarar särskilt för den rättsliga utformningen av PTS föreskrifter och allmänna råd, för PTS arbetsordning samt organisations- och beslutsordning, PTS registerförteckning enligt art. 30 dataskyddsförordningen på en övergripande nivå samt samordning av myndighetens dataskyddsarbete. I enhetens ansvarsområde ingår också att ta fram de myndighetsövergripande styrdokument som behövs för myndighetens dataskyddsarbete ska fungera.
Om rollen
I dina arbetsuppgifter som verksjurist ingår att vidareutveckla och förbättra arbetssätt och processer inom dataskyddsområdet. Du kommer också att ta fram och se över myndighetsövergripande styrdokument inom dataskyddsområdet och ge råd och stöd i juridiska frågor med inriktning mot dataskydd och skyddet av personuppgifter. Vidare samordnar och leder du PTS avdelningsövergripande dataskyddsgrupp. Du utreder, hanterar och rapporterar personuppgiftsincidenter till integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Du kommer också att självständigt hantera uppgifter som ingår i rättsavdelningens arbete med personuppgifter som till exempel begäran om tillgång, radering och rättelse. I rollen ingår även att hantera förvaltningsrättsliga frågor kopplade till myndighetens digitalisering.
I mån av tid kommer du att delta i rättsavdelningens övriga arbete med att stödja PTS i rättsliga frågor, såväl förvaltningsrättsliga som sakjuridiska samt med föreskriftsarbete och domstolsprocesser.
Arbetet sker i samarbete med olika funktioner vid myndigheten och i tätt samarbete med kontaktpersoner i myndighetens interna dataskyddsgrupp samt med myndighetens dataskyddsombud. I övergripande juridiska frågor kommer du också samarbeta med dina kollegor på rättsavdelningen.
Vem är du?
Du är analytisk och kan skilja stort från smått samt prioriterar bland dina arbetsuppgifter och bland olika frågors dignitet. Du kan ta in en stor mängd information och har förmåga att sortera ut det viktigaste - du kan se såväl detaljerna som helheten. Du har en mycket god samarbetsförmåga och är van vid och trivs med att arbeta tillsammans med såväl jurister som andra yrkesgrupper. Du är kommunikativ, kan lyssna in och ta omhand frågor samt är tydlig i dina svar. Du är van vid att arbeta självständigt och att kunna driva dina frågor och ditt arbete framåt. Vidare är du lösningsorienterad och har förmåga att analysera frågor, men stannar inte där utan försöker också hitta lösningar med bibehållen juridisk integritet.
Då dina personliga egenskaper är viktiga för oss kommer vi att lägga stor vikt vid dessa.
Vi söker dig som har:
• Juristexamen
• Notariemeritering eller annan liknande erfarenhet
• Aktuell och praktisk erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor vid en myndighet eller annan offentlig verksamhet
• Goda kunskaper i dataskyddsregelverket
• Goda kunskaper i allmän förvaltningsrätt samt offentlighets- och sekretesslagstiftning
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att ta fram eller implementera riktlinjer och arbetsrutiner för dataskyddsarbetet i en organisation
• Flerårig erfarenhet av juridiskt arbete vid myndighet
• Erfarenhet av it-rätt, digitaliseringsfrågor eller informationssäkerhet i stort
• Erfarenhet av juridiska frågor inom PTS verksamhetsområde
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester- och pensionsvillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.
Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form av 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.
Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV.
Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.
Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.
Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!
På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.
Välkommen med din ansökan senast 20 mars.
För mer information kontakta tf. enhetschef Sofia Wirlée på 08-678 58 96 eller HR-specialist Isabelle Flygelholm på
isabelle.flygelholm@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till
saco@pts.se.
Ersättning Fast lön enligt överenskommelse.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-03-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359),
http://www.pts.se Arbetsplats Post- och telestyrelsen
Jobbnummer 8505460
Observera att sista ansökningsdag har passerat.