Verksamhetscontroller till stabsenheten

Ekobrottsmyndigheten / Controllerjobb / Stockholm
2025-04-21


Visa alla controllerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ekobrottsmyndigheten i Stockholm, Uppsala, Örebro, Linköping, Sundsvall eller i hela Sverige

Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 800 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrka.

Är du en ansvarstagande person med stort samhällsintresse som trivs i en samordnande roll med många kontakter och samarbeten? Stabsenheten på Ekobrottsmyndigheten söker nu dig som vill arbeta med intern styrning och kontroll och stärka styrningen av myndighetens verksamhet. Tillsammans bidrar vi som arbetar på Ekobrottsmyndigheten till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet.

Arbetsplats Du kommer att arbeta på stabsenheten på myndighetens huvudkontor i Stockholm. Vi ansvarar bland annat för planering, analys och uppföljning av myndighetens verksamhet. Enheten har ett samordningsansvar för myndighetens den interna styrningen och kontroll av verksamheten, budgetunderlaget och årsredovisningen. En viktig roll är att utgöra ett strategiskt stöd till generaldirektören i ledningen och styrningen av myndigheten.

Du har ett nära samarbete med kollegorna på stabsenheten men också med övriga medarbetare i myndigheten. I dag är vi åtta medarbetare på enheten, bland annat statistiker, verksamhetscontroller, analytiker och stabshandläggare, med bred styrkompetens.

Arbetsuppgifter Arbetet som controller på stabsenheten har en stor spännvidd. Du kommer att arbeta med frågor rörande intern styrning och kontroll och riskanalyser i verksamheten. Att utveckla myndighetens arbete med att motverka korruption är också en viktig del. Du kommer även att arbeta med stöd och samordning i olika myndighetsövergripande frågor ofta kopplade till styrning, planering och uppföljning. I detta ingår att ta fram underlag till generaldirektören.

Ditt uppdrag förutsätter dels att du är drivande i olika frågor, dels att du kan hantera en administrativ och samordnande roll. Det förutsätter också att du bidrar med sakkunskap och stabsenhetens perspektiv i olika frågor.

Krav Vi söker dig som har

akademisk examen med inriktning mot statsvetenskap, ekonomi eller juridik, alternativt annan utbildning tillsammans med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
flera års aktuell erfarenhet av arbete inom statlig myndighet med myndighetsövergripande processer för ledning, styrning och uppföljning
erfarenhet av arbete med intern styrning och kontroll
erfarenhet av arbete med riskanalyser
goda kunskaper om statlig förvaltning
mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du utöver ovan även har

erfarenheter av systematiskt arbete med riskhantering.

Publiceringsdatum
2025-04-21

Dina personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som har lätt för att samarbeta och skapa goda arbetsrelationer. Som person är du ansvarstagande och är van vid att driva ditt arbete framåt. Därför ser vi dig i den rollen som har ett praktiskt handlag såväl som strategisk höjd. Du kan analysera och bryta ned komplexa frågor till mindre delar, se sammanhang och prioritera. Du är pedagogisk och tydligt i din kommunikation i såväl tal som skrift.

För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.

Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta stabschef Ann Lemne, tfn. 010-562 90 05.
Fackliga företrädare för Saco-S Henrik Lundin, tfn 010-562 91 72, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.

Information om anställningen Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning
Arbetsort: Stockholm
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Lön: Individuell lönesättning tillämpas
På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi strategiskt med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.

Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 5 maj 2025. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen Ekobrottsmyndigheten, Box 22098, 10422 Stockholm.

Är du redan registrerad som användare i Easycruit kan du logga in här för att söka tjänsten.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ekobrottsmyndigheten (org.nr 202100-4979), http://www.ekobrottsmyndigheten.se

Jobbnummer
9295466

Prenumerera på jobb från Ekobrottsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ekobrottsmyndigheten: