Verksamhetschef, Omsorgsförvaltningen
Trollhättans Kommun / Sjukvårdschefsjobb / Trollhättan
2025-11-26
Visa alla sjukvårdschefsjobb i Trollhättan,
Essunga,
Vänersborg,
Lilla Edet,
Grästorp eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Trollhättans Kommun i Trollhättan Vi är stolta över Trollhättans stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.
Genom ett effektivt ledarskap bidrar vi till en framgångsrik organisation.
Eftersom det kommunala uppdraget för välfärden ständigt påverkas av nya samhällsutmaningar behöver vi chefer, i Trollhättans Stad, gemensamt visa vägen framåt.
Om verksamheten
Omsorgsförvaltningen i Trollhättans Stad består av 2 200 engagerade medarbetare som arbetar med att ge stöd och omsorg till kommunens äldre och personer med fysisk och/eller psykisk funktionsnedsättning. Vi är stolta över att forma framtidens vård och omsorg i Trollhättan.
Våra verksamheter är till stor del styrda av SOL (Socialtjänstlagen), LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och HSL (Hälso-och sjukvårdslagen). Omsorgsförvaltningen är idag organiserad i sju verksamhetsområden. I denna roll kommer du ansvara och driva utveckling inom verksamhetsområdet Bostad med särskild service enligt SoL och LSS (BmSS), Socialpsykiatri och Personligt ombud. Den underställda ledningsgruppen består av ett tiotal enhetschefer.
Vårt arbete präglas av fokus på kvalitet, utveckling och ett engagerat ledarskap som ska involvera alla medarbetare i Omsorgsnämndens målområde. Vi är en förvaltning vars ansvarsområde växer och för att möta framtiden välfärdsutmaningar krävs innovation, förändringsledning och införande av nya arbetsmetoder.
Att arbeta som verksamhetschef hos oss innebär att du får ett arbete som är både utmanande och meningsfullt. Här får du möjlighet att utvecklas och arbeta med strategier för samhällets välfärd. Du erbjuds olika kompetenshöjande insatser och har tillgång till en rad olika stödfunktioner. För oss är det viktigt att uppmuntra en aktiv och hälsosam fritid, därmed erbjuds du friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och förmånliga erbjudanden genom vår personalförening.
För denna roll söker vi en person som kan leda verksamheten mot våra mål och som har ett coachande och utvecklande ledarskap. Du kommer att bygga förtroendefulla relationer både inom verksamheten och med målgruppen för våra insatser. Tillsammans med oss vågar du utforska nya vägar för att erbjuda god och nära vård till dem vi finns till för.
Uppdraget
Som verksamhetschef har du det samordnade och rapporterande ansvaret för områdets Verksamhet, Ekonomi och Personalansvar (VEP). Huvudfokus i uppdraget är att med ett tydligt och tillitsbaserat ledarskap leda och skapa förutsättningar för enhetscheferna i detta arbete. I din ledningsgrupp arbetar du för en verksamhet där mod och handlingskraft utvecklas och tas till vara på. Du strävar efter att främja en öppenhet där vi delar information, använder oss av att vi tänker olika och har olika perspektiv, för att lära av varandra och samverka över gränserna.
Du är direkt underställd förvaltningschef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Tillsammans med ledningsgruppen kommer du samordna, driva, följa upp och kvalitetssäkra det strategiska arbetet med en effektiv resursanvändning i kombination med en positiv utveckling av individens kvalitetssäkrade vård och omsorg.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen och flerårig dokumenterad chefserfarenhet med budgetansvar. Har du även tidigare erfarenhet av att leda chefer är detta meriterande. Du har med fördel varit ledare i större komplex organisation, gärna politiskt styrd. Vi värdesätter även att du har omfattande kunskap inom BmSS enligt SoL och LSS, Socialpsykiatri, Personligt ombud samt de lagar som reglerar detta verksamhetsområde.
Det är också av värde att du har erfarenhet av att driva och utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete på övergripande nivå samt god förståelse för marknadens förutsättningar och lagstiftning. För tjänsten krävs det att du har goda IT-kunskaper samt behärskar det svenska språket väl, både i tal och i skrift. Körkort är ett krav för tjänsten.
För att lyckas och trivas i denna roll behöver du ha en stark strategisk och analytisk förmåga för att kunna förverkliga verksamhetens mål och visioner. Du måste vara tydlig i din riktning och skapa förutsättningar för målarbetet, samtidigt som du utvecklar arbetssätt som stärker din ledningsgrupp och utnyttjar dess fulla potential. Du är trygg i dig själv och har ett stort intresse för kvalitets- och utvecklingsarbete. Att arbeta i en roll med många kontaktytor, representera verksamheten utåt och bygga förtroende för verksamheten är något du behärskar och trivs med. Dessutom har du förmågan att planera, skapa god struktur och se till helheten.
Personlig lämplighet är av stor betydelse för oss.
Övrig info
Intervjuer är planerade till 22 december.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!
Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag är vi ca 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund.
Trollhättans stad tillämpar rökfri arbetstid.
Ersättning Fast Lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/352".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Trollhättans kommun (org.nr 212000-1546)
Arbetsplats Trollhättans Stad
Kontakt Anders Haag, Förvaltningschef
0520-495973 Jobbnummer 9617150