Vägvisare till Rinman 3
Eskilstuna kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen i Eskilstuna,
Nyköping eller i
hela Sverige Är du socionom, beteendevetare eller lärare med erfarenhet av ungdomar i utanförskap? Vi söker nu en vägvisare till det kommunala aktivitetsansvaret, KAA.
Kommunen har ansvar för ungdomar i åldern 16 - 20 år som inte går i eller inte har slutfört gymnasiet med examensbevis. Detta kallas det kommunala aktivitetsansvaret (KAA). KAA arbetar med att motivera och stödja ungdomar till aktiviteter och sysselsättning. Syftet med verksamheten KAA är att finnas där för ungdomar som inte finns inskrivna i någon arbetsmarknadsinsats eller gymnasieskola och därmed ses befinna sig i riskzonen för att utveckla ett utanförskap. Ett syfte är att skapa samverkan mellan kommunala aktörer och arbetsförmedlingen i syfte att komma tillbaka till studier på gymnasium, andra studier eller praktik och arbete.
Publiceringsdatum2024-06-13ArbetsuppgifterSom vägvisare jobbar du med att stötta ungdomarna med målet att kunna återgå till eller slutföra sina studier. Du arbetar med uppsökande verksamhet för att nå ungdomar som befinner sig i målgruppen, via telefon, besök samt via andra forum. Du jobbar också med att hitta annan sysselsättning som praktik och behöver därför ha ett nätverk inom kommun och näringsliv. Du anpassar hela tiden arbetet efter ungdomen och dennes förutsättningar och behov. Arbetet är därför flexibelt och du har möjlighet att planera ditt arbete efter de ungdomar du stöttar. Du håller i individuella motivationssamtal i metoderna MI och 7tjugo och har även gruppverksamhet med ungdomarna. Samverkan med andra aktörer som berör ungdomen är också en stor del av arbetet, du samverkar med bland annat arbetsförmedlingen, socialtjänst, BUP och andra i kommunen. Du har också kontakt med vårdnadshavare. Du blir del i ett team av pedagoger, studie- och yrkesvägledare och samordnare. Vi stödjer varandra och har roligt tillsammans. Arbetstider är dagtid och viss arbetstid kan ske under kvällar.
KvalifikationerVi söker dig som har en kandidatexamen som socionom, beteendevetare, lärare eller motsvarande. Arbetet innebär en del dokumentation och användande av vårt system UKA så därför är mycket goda kunskaper i svenska språket och IT/systemvana ett krav. Du behöver också ha körkort B då du kör bil i tjänsten. Vi söker dig som har jobbat med målgruppen ungdomar med funktionsvariationer, problem med utanförskap och/eller med en beroendeproblematik. Även erfarenhet av att ha jobbat med motiverande samtal och 7 tjugo som är de metoder vi använder ser vi som bra för tjänsten.
Som person är du driven, lyhörd och har ett stort intresse för målgruppen. Du är van att ta egna initiativ, trivs med att ha mycket på gång och är van att knyta kontakter. Vi hoppas att du är anpassningsbar till olika personer du möter och är professionell i rollen, du lyssnar och motiverar våra ungdomar på ett strukturerat sätt. Tillsammans med teamet driver du utvecklingen av våra metoder och arbetssätt.
Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet:
https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brevVarmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Varje dag tar vi emot 18 000 barn och ungdomar i våra verksamheter. Tillsammans är vi cirka 3 500 medarbetare som bidrar till att barn och ungdomar utmanas, stimuleras och växa till goda lärande individer i våra förskolor, grundskolor, gymnasieskolor, särskolor, interkulturell enhet och på våra familjecentraler.
Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap.
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
I den här rekryteringen kommer vi be dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister innan anställning.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalighet och att erforderliga beslut fattas.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-07-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "9013".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)
Arbetsplats Eskilstuna kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen
Kontakt Rekryteringskonsult
Sandra Fagerlönn (ledig v.28-31)
sandra.fagerlonn@eskilstuna.se Jobbnummer 8746133
Observera att sista ansökningsdag har passerat.