Utvecklingsledare- informationssäkerhet och dataskydd

Göteborgs kommun / Datajobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Förvaltningen ansvarar för att planera, leverera, förvalta och utveckla de lokaler och lokalbehov som finns inom Göteborgs Stad. Genom detta får stadens förvaltningar de lokaler som behövs. Vi är en av Sveriges största förvaltare av offentliga lokaler. På förvaltningen arbetar cirka 630 personer.

Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv.

Göteborgs Stad arbetar utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt.

Publiceringsdatum
2022-12-20

Arbetsuppgifter
Till avdelningen Utveckling och styrning söker vi nu en utvecklingsledare inom dataskydd och informationssäkerhet med uppdraget att verka för att verksamheten arbetar rättssäkert kopplat till dataskyddsförordningen (GDPR) samt med uppdraget att bygga en struktur och organisation för att samordna arbetet med informationssäkerhet. Du bidrar med juridisk vägledning och praktiskt stöd i dataskyddsfrågor samt tar fram förslag till förbättrade rutiner utifrån dataskyddslagstiftning och nationella styrdokument. I uppgiften ansvarar du också för att ta fram och implementera styrdokument kopplat till informationssäkerhet.

I enhetens uppdrag ingår att ge stöd i frågor till nämnd och direktör samt stödja chefer och medarbetare med juridisk kompetens inom förvaltningens ansvarsområde. På enheten ligger också ansvar för stöd och kvalitetsgranskning av handlingar till nämnden samt för utveckling och samordning av förvaltningens arbete inom information- och ärendehantering.

Dina arbetsuppgifter;
Du har rollen som dataskyddskontakt på förvaltningen där du fungerar som ett stöd till verksamheten och arbetar med frågor kopplat till dataskyddsförordningen. Detta innebär till exempel att du hanterar frågor inom verksamheten kopplat till dataskyddsförordningen, ansvarar för att ajourhålla register över personuppgiftsbehandlingar, dokumenterar personuppgiftsincidenter och samordnar arbetet vid begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen. I uppdraget ligger också att bygga en struktur och organisation för samt samordna arbetet med informationssäkerhet på Stadsfastighetsförvaltningen. Du har den huvudsakliga kontakten med dataskyddsombudet som är placerat på Intraservice i Göteborgs stad.

Kvalifikationer
Vem söker vi?
Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning på kandidatnivå med inriktning mot informationssäkerhet, juridik, informatik eller liknande. Studier inom arkivvetenskap eller systemvetenskap är meriterande. Du som söker har erfarenhet av arbete med informationssäkerhet och har goda kunskaper i säkerhetsskyddslagstiftningen, dataskyddsförordningen och informationssäkerhet i stort. För tjänsten krävs också kunskaper i förvaltningsrätt och offentlighet- och sekretesslagstiftningen.

För oss är det en självklarhet att arbeta serviceinriktat. Därför har du en hög social kompetens och god förmåga att samarbeta med andra. För tjänsten krävs att du har god förmåga att kunna växla mellan ett övergripande analytiskt perspektiv och en detaljerad nivå. Du är också noggrann och ansvarstagande och sköter ditt arbete strukturerat och organiserat. Som dataskyddsamordnare, dataskydd och informationssäkerhet, hos oss är det viktigt att du är lösningsfokuserad och att du arbetar effektivt och resultatinriktat.

ÖVRIGT
Just nu pågår ett spännande arbete med att bygga upp Göteborgs nya organisationer för stadsutveckling. De nya förvaltningarna ska bidra till en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess - i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv. Tillsammans kommer vi med våra andra berörda förvaltningar att slås ihop och bilda fyra nya förvaltningar från och med årsskiftet 2022/2023.

Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Lokalförvaltningen arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C118174".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Stadsfastighetsförvaltningen

Kontakt
Avdelningschef
Maria Hagberg
031-368 26 46

Jobbnummer
7276790

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: