Utvecklingsledare Utredning
Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
2025-03-28
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Orust eller i
hela Sverige Stadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 900 personer.
Stadsmiljöförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningar som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.
Publiceringsdatum2025-03-28ArbetsuppgifterTill enheten för Kund- och ärendehantering söker vi nu en utvecklingsledare inom nämnd- kundärende- och lokalfrågor. Fokus i tjänsten kan förändras över tid och utifrån behov som finns på enheten, avdelningen och förvaltningen. Fram till sommaren 2026 kommer mycket fokus i tjänsten att ligga på lokalfrågor.
Inom nämndprocessen är ditt uppdrag såsom utvecklingsledare att stödja verksamhetens chefer och handläggare i framtagande och kvalitetssäkring av utredningar och beslutsunderlag för beslutsfattande i nämnd och på delegation. Du arbetar nära övriga medarbetare på enheten inom frågor och processer som rör beslutsfattande i nämnd och på delegation. Du genomför utredningar vid behov och samordnar och leder utbildningsinsatser. I tjänsten ingår att när behov finns vara med vid nämndens sammanträden.
Inom kundärendefrågor är ditt uppdrag att delta i utvecklingen av att förbättra och effektivisera kundärendehanteringen på förvaltningen.
Inom lokalfrågor; du kommer på uppdrag och i dialog med avdelningschef för Utveckling- och styrning att stötta i dennes roll som projektägare för det projekt som nu pågår att samla stadens Stadsutvecklande förvaltningar i gemensamma nya lokaler. I samarbete med representanter för projektet, förvaltningen och samverkande förvaltningar kommer du att för förvaltningens räkning bidra i utveckling av gemensamma arbetssätt, servicelösningar och andra fastighets- och lokalrelaterade frågor som behöver hanteras inför samlokalisering i nya lokaler. Det ingår även att vara förvaltningens kontaktperson gentemot ovan nämnda lokalprojekt och för våra nya lokaler på Traktören.
I uppdraget som Utvecklingsledare kommer du att arbeta självständig samt i samarbete med chefer och nyckelfunktioner. Du hanterar information, författar skrivelser, förbereder och leder möten och kommunicerar med organisationen internt, med projektorganisationen och med samverkande förvaltningar på enkelt och korrekt sätt.
Enheten för Kund- och ärendehantering är organisatoriskt placerad under avdelningen för utveckling och styrning, en av förvaltningens centrala stödavdelningar. Enheten ansvarar för informationsförvaltning, ärendehantering, nämndadministration, delegation och kundärendehantering. På enheten arbetar idag 14 medarbetare i roller som verksamhetsutvecklare, utvecklingsledare, nämndsekreterare, ärendecontrollers och arkivarie.
KvalifikationerVi söker dig som har Statsvetenskaplig högskoleexamen inom offentlig administration företrädesvis från Förvaltningshögskolan.
För att lyckas i ditt uppdrag krävs att du har god kännedom om kommunal förvaltning, politisk styrning och offentlig rätt samt goda kunskaper i sammanträdesteknik, mötesformalia och den juridik som styr formerna för en kommunal nämnds arbete och beslutsfattande. Du skall ha god kunskap om och erfarenhet av innebörden av beslutsfattande på delegation och dess villkor.
Eftersom tjänsten innebär självständigt utredningsarbete skall du ha erfarenhet av utredning inom offentlig verksamhet. Befattningen kräver också erfarenhet av ärenderegistrering och sammanträdeshantering i ärendehanteringssystem, tex Platina, Ciceron el dyl samt goda kunskaper i Officepaketet. Erfarenhet av ärenderegistrering och sammanträdeshantering i ärendehanteringssystemet Ciceron ses som meriterande.
Erfarenhet av att självständigt planera och leda arbete och processer inom lokalförsörjning, lokalförvaltning, servicefunktioner (facility management) och kundprocesser. Har du erfarenhet av att leda andra, leda projekt och förändringsarbete inom statlig eller kommunalförvaltning ses det som starkt meriterande.
Som person har du integritet, ett gott omdöme och ett högt säkerhetsmedvetande. Att vara flexibel och kunna prioritera är viktigt för att trivas i rollen parallellt med förmågan att kunna strukturera och arbeta målinriktat. Du har förmåga att ta initiativ och arbeta självständigt, men måste tycka om att jobba tillsammans med andra och vara medskapande. Eftersom tjänsten till stor del innebär en konsultativ roll måste du ha lätt för att skapa relationer, tycka om att tala inför andra, ge tydliga instruktioner samt gilla att vara problemlösare.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
De närmsta två åren renoveras vår arbetsplats på Köpmansgatan 20 där alla stadsutvecklande förvaltningar kommer samlas. De nya lokalerna beräknas vara klara 2026. Under renoveringstiden har vi arbetsplatser på Postgatan och Lillhagsparken enligt ett roterande schema. Det innebär några månader på Postgatan och några månader på Lillhagsparken och gäller för större delen av förvaltningens tjänster.
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid (undantag på vissa avdelningar), friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag.
Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/ Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C245420".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Stadsmiljöförvaltningen
Kontakt Enhetschef kund- och ärendehantering
Anna-Maria Raimer Scander
031-365 58 01 Jobbnummer 9252709