Utvecklingsinriktad och ledningsintresserad verksamhetscontroller
Sveriges Domstolar, Ekonomiavdelningen / Controllerjobb / Jönköping
2025-05-05
Visa alla controllerjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Ekonomiavdelningen i Jönköping Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.
Är du intresserad av att arbeta med styrningsfrågor i nära samarbete med Domstolsverkets ledning? Vill du vara en del i en spännande och för rättsstaten och demokratin viktig verksamhet? Då kan detta vara jobbet för dig!
Vad innebär arbetet?
Som verksamhetscontroller vid planeringsenheten är din uppgift att vara en del i teamet som driver, utvecklar och samordnar processerna för myndighetens verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning samt den interna styrningen och kontrollen. Vi arbetar i nära samverkan samtidigt som vi har egna ansvarsområden, där ditt kommer att vara den interna styrningen och kontrollen som spänner över både Domstolsverket och Sveriges Domstolar. På detta sätt stödjer du och teamet myndighetens generaldirektör och ledningsgrupp i arbetet med styrningen och ledningen av Domstolsverket.
En del av ditt arbete innebär även att bedriva utvecklingsarbete i projekt- och uppdragsform tillsammans med såväl övriga medarbetare vid enheten som på Domstolsverket som helhet. Uppdragen handlar ofta om att samordna och utveckla för myndigheten övergripande frågor som har påverkan på myndighetens ledning och styrning.
Domstolsverket använder Stratsys som systemstöd för verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning.
Vem är du?
• Du har akademisk utbildning med inriktning mot ekonomi, HR, juridik eller annan relevant utbildning.
• Du har relevant erfarenhet från arbete med verksamhetsstyrning samt goda kunskaper inom området.
• Du har erfarenhet av projektledning och av att samordna uppdrag med olika intressenter inblandade.
• Erfarenhet från arbete inom Sveriges Domstolar är meriterande.
• Du behärskar svenska språket mycket väl i tal och skrift.
För att lyckas och trivas i rollen behöver du vara drivande och initiativtagande, ha förmåga att bygga goda relationer och förtroende, samt genom kommunikation och samverkan kunna skapa engagemang. Du behöver också vara en skicklig problemlösare som både har integritet och är prestigelös. Du är därtill van att driva projekt och uppdrag självständigt och känner stort ansvar för dina arbetsuppgifter.
Då du stundtals kan komma att driva flera uppdrag samtidigt behöver du vara strukturerad, effektiv och välorganiserad i ditt arbetssätt.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2025-05-05Om företagetEkonomiavdelningen med 50 medarbetare har det övergripande ansvaret för ekonomi- och verksamhetsstyrningsfrågor, upphandling samt verksamhetsstatistik. Ekonomiavdelningen har det övergripande ansvaret för ekonomi- och ekonomistyrningsfrågor, upphandling samt verksamhetsstatistik. I avdelningens uppdrag ingår finansiering, budgetering, redovisning, uppföljning, analys och prognostisering av ekonomin och verksamheten, upphandling och avtal samt ekonomiadministration inom Sveriges Domstolar.
Planeringsenheten som är en av fem enheter på avdelningen ansvarar för att utifrån ett helhetsperspektiv biträda generaldirektören i planeringen och uppföljningen av Sveriges Domstolars och Domstolsverkets verksamhet. Enheten ansvarar för att styra och leda Domstolsverkets processer för verksamhetsplanering, portföljstyrning, målstyrning och uppföljning samt att leda och samordna processen för intern styrning och kontroll för Sveriges Domstolar.
Vill du veta mer om Domstolsverket och Sveriges Domstolar? På sidan Att jobba i Sveriges Domstolar - Sveriges Domstolar (
https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/) kan du läsa och se filmer om hur det är att arbeta hos oss.
Övrig informationAnställningen är tillsvidare på heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete upp till två dagar i veckan. Tjänsten har placeringsort Jönköping. Resor kan förekomma.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.
Sista ansökningsdag är 18 maj men du är varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "DOV 2025/659".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742),
https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/ Arbetsplats Sveriges Domstolar, Ekonomiavdelningen
Kontakt Verksamhetsstrateg
Ann Härelind
036-155424 Jobbnummer 9318535