Utredare/utskottssekreterare

Norbergs Kommun / Administratörsjobb / Norberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Norberg, Fagersta, Avesta, Hedemora, Smedjebacken eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Norbergs Kommun i Norberg, Fagersta eller i hela Sverige

Du är välkommen till den lilla kommunen med närhet till det stora. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.

OM ARBETSPLATSEN
Ledningskontorets enhet administration ansvarar bland annat för ärendehanteringen för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, kommunstyrelsens diarium, arkiv, posthantering samt informations- och beredskapsfrågor. Arbetsplatsen är placerad i Norbergs kommunhus.

OM TJÄNSTEN
Ledningskontorets enhet administration söker en person som kommer att arbeta kombinerat som utredare och sekreterare. Tjänsten är omväxlande, utåtriktad och innebär många kontakter, såväl inom kommunen som externt. Administrativa enheten är en liten organisation, vilket innebär att det är naturligt att dela på olika arbetsuppgifter vid behov. Du är en administrativ resurs för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott samt kommunchefen och sektorerna inom det nämndadministrativa området, vilket innebär att du arbetar nära såväl den politiska ledningen som tjänstepersoner. Tjänsten kräver hög grad av självständighet och initiativförmåga. Effektivitet och noggrannhet är viktigt. Du behöver kunna arbeta organiserat och strukturerat och ha god prioriteringsförmåga. Arbetet är händelsestyrt och det är stundtals mycket högt tempo. Du behöver ha förmåga att kunna hantera flera arbetsuppgifter parallellt och utföra uppgifter med hög kvalitet, i perioder även under tidspress. Eftersom vissa sammanträden sker på kvällstid förekommer kvällstjänstgöring.

ARBETSUPPGIFTER
Baserat på uppdrag, motioner och medborgarförslag utför du utredningar som ligger till grund för politiska beslut. Du ingår i ett nätverk av flera sekreterare som delar på den politiska nämndadministrationen, vilket innebär kallelseutskick, beredning, protokollföring och beslutsexpediering. En viktig del av ditt arbete innebär att kvalitetssäkra beslutsunderlag samt ge råd och utbildning till handläggare/chefer så att diarie- och ärendeprocessen fungerar effektivt och rättssäkert. Övriga arbetsuppgifter är bland annat att tillsammans med andra sekreterare arbeta med ärendehanteringsprocessen samt vara delaktig i kommunens utvecklingsarbete inom dokumenthantering och andra administrativa processer.

Publiceringsdatum
2019-10-28

Kvalifikationer
Högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande. Erfarenhet av kommunal- och politiskt styrd verksamhet är önskvärt och därmed kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Du har hög administrativ förmåga och mycket god ordning, är serviceinriktad, flexibel och ansvarstagande samt har lätt för att dela med dig av din kompetens. Du gillar utveckling och tar ansvar för att arbetet sköts så effektivt som möjligt. Den här tjänsten ställer krav på att du kan vara självgående och initiativtagande. Du behöver ha god vana och förmåga till att befinna dig i flera olika typer av kontaktytor och ha god förmåga att kommunicera. Eftersom tjänsten också berör flera förvaltningar och samarbetsorgan behöver du ha ett helhetstänkande utifrån olika kulturer, förutsättningar och lagrum. Du är språkligt analytiskt lagd och du har god förmåga att strukturera ditt arbete. God datorvana och kunskaper i Office-paketet är ett krav.

MERITERANDE
Meriterande är också erfarenhet av utredningsuppdrag och nämndadministration inom kommunal verksamhet. Meriterande är också erfarenhet av ärendehanteringssystemet Public 360.

OMFATTNING OCH TILLTRÄDE
Heltid 100 %, tillsvidareanställning.
Tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag den 11 november 2019.

FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Fackliga företrädare nås via kommunens växel: 0223-290 00.

ÖVRIGT
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet för tjänsten. Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Kommunen tillämpar rökfri arbetstid.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-11-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Norbergs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "LK 10/19".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Norbergs kommun (org.nr 212000-2072)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
4856291

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Norbergs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Norbergs Kommun: