Utredare till SPV

Statens tjänstepensionsverk / Administratörsjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens tjänstepensionsverk i Sundsvall

Statens tjänstepensionsverk, SPV, är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi hanterar tjänstepensioner och försäkringar åt arbetsgivare på det statliga området och har över 1 100 000 kunder - både statligt anställda, tidigare anställda och pensionärer. Vårt kontor ligger i Sundsvall.

Var med oss och skapa samhällsnytta. Vi är en myndighet som vill göra tjänstepension enkelt för alla som är eller har varit statligt anställda. Vårt fokus är våra kunder, handlingskraft och nytänkande. Att jobba tillsammans i hela organisationen tror vi är en viktig nyckel för att göra ett bra jobb med hög kvalitet. Det ger ju också en härlig gemenskap.

Avdelning Pensionsservice ansvarar för att SPV har en ändamålsenlig, effektiv och kvalitativ ärendehandläggning utifrån våra kunders behov. Avdelningen administrerar även förmånerna för de avtal och förordningar som SPV ansvarar för. Enhet Utbetalning är en av fem enheter inom avdelningen. Enheten ansvarar för utbetalningar, förmåner för efterlevande och för hanteringen av återkrav.

Nu behöver vi stärka upp enhet Utbetalning med ännu en noggrann och engagerad utredare.


Publiceringsdatum
2021-12-07

Arbetsuppgifter
Som utredare på enhet Utbetalning kommer du till en början att handlägga efterlevandepension-, återkravs- eller utbetalningsärenden. Du kommer med tiden även få möjligheten att utöka din kompetens inom flera av dessa områden. Arbetet innebär ett aktivt samarbete med kollegor på enheten samt på övriga enheter på SPV.
Förutom att handlägga ärenden har vi ett stort fokus på att utveckla, effektivisera och höja kvaliteten på vår handläggning.


Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning inom ett för tjänsten relevant område eller minst 3 års erfarenhet som utredare.

Det är meriterande om du har
• erfarenhet av administrativt arbete inom pension, bank eller försäkring
• en kortare utbildning inom ekonomi eller juridik
• erfarenhet av arbete inom utbetalningsområdet.

Du kommunicerar väl både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.

För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen.

Som person:

• är du serviceinriktad. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.

• har du samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt.

• har du en problemlösande, analytisk förmåga. Du arbetar bra med komplexa frågor. Du har förmågan att analysera och bryta ner problem i sina beståndsdelar samt lösa komplicerade problem.

• är du självgående. Du tar stort eget ansvar för dina arbetsuppgifter. Du strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.

• har du ett gott omdöme. Du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden samt visar gott omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

• är du initiativtagande. Du tar egna initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.

Säkerhet har hög prioritet för oss på SPV. Den här tjänsten är säkerhetsklassad (klass 3) vilket innebär att vi gör en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), innan vi kan ta beslut om att anställa en ny medarbetare. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär hittar du här:

Säkerhetsprövning (Säkerhetspolisens webbplats) Länk till: https://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/personalsakerhet.html

ÖVRIGT
Hos oss blir du varmt välkomnad. Här jobbar 250 engagerade personer och vi tycker det är viktigt att du trivs hos oss. Vi är öppna för nya idéer, vår omvärld och mot varandra. Och vi gillar att testa nytt och har ett starkt driv framåt.
Vi ser rekrytering som en långsiktig investering och tycker det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har balans i livet och ges möjlighet att utveckla dina talanger.

Vi jobbar i härliga lokaler där vi rekommenderar en minigolfrunda i vår vinterträdgård eller varför inte en stund i vårt fräscha gym. Dessutom har vi olika friskvårdsaktiviteter du kan delta i - det finns något för alla. Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen.
Under pandemin har vi arbetat hemifrån. Planen är att vi successivt ska återgå till våra lokaler från och med januari 2022. Vi kommer dock att kunna fortsätta jobba på distans upp till halvtid - om du vill och om det fungerar för vår verksamhet.

Mer information om oss som arbetsgivare och de anställningsförmåner du erbjuds finns under Jobba på SPV på SPV.se.

Vi avsäger oss vänligen men bestämt, alla erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2022-02-01 eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Tjänstepensionsverk

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "MD2021/376".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Tjänstepensionsverk (org.nr 202100-0928), https://www.spv.se/om-spv/jobba-pa-spv/om-att-jobba-pa-spv/

Arbetsplats
Statens tjänstepensionsverk

Kontakt
Enhetschef Utbetalning
Cecilia Helsing
cecilia.helsing@spv.se
060-187737

Jobbnummer
6156157

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens tjänstepensionsverk

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens tjänstepensionsverk: