Utredare till Lokalpolisområde Umeå
Polismyndigheten, Polisregion Nord / Administratörsjobb / Umeå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Umeå,
Vännäs,
Nordmaling,
Vindeln,
Robertsfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Nord i Umeå,
Vännäs,
Örnsköldsvik,
Skellefteå,
Lycksele eller i
hela Sverige Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisområde Västerbotten är ett av polisområdena i region Nord och har verksamhet i hela Västerbottens län. Det geografiska området spänner över 15 kommuner.
Polisområde Västerbotten är indelat i tre lokalpolisområden: Umeå, Södra Lappland och Skellefteå. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett polisområdeskansli. Inom Lokalpolisområde Umeå finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service.
Publiceringsdatum2024-10-04ArbetsuppgifterUtredningsverksamheten vid Lokalpolisområde Umeå söker nu utredare som kommer att arbeta med brottsutredningar av olika karaktär i kombination med administrativa arbetsuppgifter.
Arbetsuppgifterna består bland annat av:
• Både enskilt och tillsammans med andra utredare genomföra utredningsåtgärder och utföra direktiv lämnade av åklagare eller polisär förundersökningsledare
• Hålla förhör med såväl misstänkta som målsägande och vittnen
• Samverka med andra myndigheter och organisationer som exempelvis juridiska ombud och socialtjänsten
• Stödja kärnverksamheten i den löpande driften
• Hantera funktionsbrevlådor med tillhörande administration och diarieföring
• Hantera och fördela ärenden i lokala administrativa system
Arbetsuppgifterna kan komma att utökas beroende på sökandes bakgrund och utvecklingspotential samt verksamhetens behov. Vi söker därför dig som är flexibel och vill vara med och förbättra samt utveckla vår verksamhet.
KvalifikationerDetta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och grundläggande i engelska
• god datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system
• giltigt svenskt körkort (B-behörighet), ej automat
Det är även meriterande om du har:
• erfarenhet av att jobba med utredningsarbete
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom Polismyndigheten eller annan statlig myndighet med förståelse för rättssystemets uppdrag
• erfarenhet av att hålla förhör/enskilda samtal
• arbetslivserfarenhet av ekonomiskt arbete /ekonomiska analyser eller annan ekonomisk bakgrund som arbetsgivaren bedömer relevant
Personliga kompetenser
För att lyckas i rollen som utredare ska du trivas med att arbeta självgående och med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att ta stort eget ansvar och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Du har god samarbets- och kommunikationsförmåga, både internt och externt. Du kan snabbt ställa om utifrån verksamhetens behov och du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra med att lösa arbetsuppgifter och situationer.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Veckoplanering 5.2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Utredare
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på:
https://polisen.se/erbjudandeVi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-10-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C212497/2024".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Polismyndigheten, Polisregion Nord
Kontakt HR-Konsult
Helena Forsgren
helena.forsgren@polisen.se Jobbnummer 8938735
Observera att sista ansökningsdag har passerat.