Utredare inom utveckling och e-förvaltning
Riksarkivet, Marieberg / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Riksarkivet, Marieberg i Stockholm,
Härnösand eller i
hela Sverige Riksarkivet är en av Sveriges större kulturmyndigheter med uppgift att vara statlig förvaltningsmyndighet för arkivfrågor.
Inom Riksarkivet arbetar ca 600 personer och vi har verksamheter på flera orter i landet.
Riksarkivets uppdrag handlar på ett övergripande plan om informationsförsörjning. Vi ska tillmötesgå olika intressenters behov av autentisk arkivinformation och göra det tillgängligt på ett effektivt sätt. Riksarkivet ska också aktivt stödja förvaltningsutvecklingen genom eget utvecklingsarbete och genom samverkan med andra aktörer inom området.
För att kunna möta tidens krav och förväntningar bedriver Riksakivet för närvarande ett systematiskt utvecklingsarbete som omfattar alla verksamhetsgrenar inom hela myndigheten.
Publiceringsdatum2011-03-11ArbetsuppgifterRiksarkivet är en av de myndigheter som har ett övergripande ansvar för statsförvaltningens informationshantering. Arbete gentemot förvaltningen bedrivs inom tillsynsavdelningen som har ansvar för att utveckla, normera, främja och kontrollera statliga myndigheters hantering av allmänna handlingar. Tjänsten som utredare är placerad inom utvecklings och e-förvaltningsenheten som utgör en del av Riksarkivets tillsynsavdelning.
På utvecklings- och e-förvaltningsenheten arbetar vi i första hand med frågor som rör e-arkiv och e-förvaltning. För närvarande är vi aktiva inom e-delegationens arbete (se Rapport - Förstudie om e-arkiv och e-diarium). I dagens förvaltning behöver den långsiktiga informationsförsörjningen aktualiseras redan i verksamhets- och tjänsteutvecklingsskedet. Enheten har huvudansvar för Riksarkivets normering inom IT-området, men arbetar även med frågor som rör arkiv- och dokumenthantering i vidare mening.
Arbetet som utredare omfattar såväl eget utredningsarbete som deltagande i samverkansgrupper - internt och tillsammans med andra myndigheter. I uppgifterna ingår att i skilda sammanhang presentera Riksarkivets regler och ställningstagande i frågor som som rör framställning, hantering och bevarande av handlingar. Det ingår även att utarbeta vägledningar och informationsmaterial samt att delta i undersökningar som är riktade mot statsförvaltningen.
KvalifikationerDu bör ha arbetat några år inom offentlig förvaltning med utvecklings- eller utredningsarbete, gärna med anknytning till e-förvaltningsfrågor. Du är bekant med eller har intresse för att sätta dig in i det regleverk som styr förvaltningens informationshantering. Om du har arbetat med verksamhetsutveckling och processer är det en fördel.
Det är bra om du har en bred studiebakgrund med ämnen av betydelse för arbetsuppgifterna. Du kan t.ex. ha läst informations- eller samhällsvetenskapliga ämnen. Studier i juridik, offentlig rätt är också en lämplig bakgrund.
Arbetstider och omfattningHeltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-03-30
Riksarkivet tillämpar 6 månaders provanställning.
Betyg/intyg och andra handlingar behöver inte bifogas ansökan, utan kan medföras vid eventuell anställningsintervju.
Ange följande referens när du ansöker: 14-2011/1116
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.
KontaktBritt-Marie Östholm, 010-476 73 02
Torbjörn Hörnfeldt, 010-476 71 73
Facklig kontaktAnton Johansson, ST, 010-476 71 73
Maud Almström Blom, SACO, 010-476 71 05
FöretagRiksarkivet, Marieberg
AdressRiksarkivet, Marieberg
Box 12541
10229 STOCKHOLM
Jobbnummer 874286
Observera att sista ansökningsdag har passerat.