Utredare
Jönköpings kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Jönköpings kommun i Jönköping IFO, Försörjningsstöd
Vi befinner oss för närvarande i en utvecklingsprocess och söker dig som vill vara en del av den processen. Vill du vara med från starten och påverka och utveckla verksamheten? Då är du rätt person för oss!
Vilka är vi?
Verksamheten mot felaktiga utbetalningar (FUT) ligger inom socialförvaltningens individ- och familjeomsorg och har som huvudsyfte att aktivt motverka och förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsbrott inom försörjningsstöd.
FUT omfattar två utredartjänster med spetskompetens som organisatoriskt är direkt underställda områdeschefen för försörjningsstöd och integration. Verksamheten försörjningsstöd/integration består idag av fyra sektioner med varsin sektionschef. Vi är i en pågående utvecklingsprocess där vi för närvarande genomför en genomlysning av verksamheten. Denna kommer att vara en viktig grund för att skapa en effektiv verksamhet som ger våra invånare så goda förutsättningar som möjligt att erhålla en egen försörjning.
Arbetsplatsen är belägen i Sofiahuset på väster i Jönköping där ett flertal andra av socialförvaltningens verksamheter är representerade.
Vad innebär tjänsten?
Som utredare inom FUT har du en controller och rådgivande funktion som arbetar med att förebygga och motverka bidragsbrott. Arbetsuppgifterna består bland annat av:
• utveckla informations och attitydpåverkande insatser i syfte att förebygga bidragsbrott.
• utveckla och förbättra uppföljning och kontroll i det dagliga arbetet.
• genomföra riktade kontrollinsatser inom identifierade behovsområden.
• på uppdrag av områdeschef utföra riktade insatser vid behov.
• göra slumpmässiga insatser kring hushåll som uppbär försörjningsstöd
• genom omvärldsbevakning uppskatta omfattning av bidragsbrott och felaktiga utbetalningar.
• utveckla samverkan med andra myndigheter i syfte att motverka bidragsbrott.
• utreda misstänkt bidragsbrott och andra felaktiga utbetalningar.
Då vi befinner oss i en pågående utvecklingsprocess kan innehållet i tjänsten komma att utvecklas utifrån ändrade behov i verksamheten.
Vem söker vi?
Du som söker är socionom, ekonom, jurist, beteendevetare eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren finner relevant. Vi ser att du har minst två års yrkeserfarenhet, helst från handläggning av försörjningsstöd. Vidare söker vi dig som har ett stort engagemang och som kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett självständigt sätt. Du har god förmåga att arbeta med komplexa frågeställningar och du har lätt för att uttrycka dig tydligt i tal och skrift. Det är viktigt att du kan skapa och upprätthålla goda kontakter då rådgivning är en del av arbetet. Körkort B är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vad erbjuder vi?
• 7 timmars arbetsdag
• Extern handledning
• Generösa möjligheter till kompetensutveckling
• Betald semester första anställningsåret
• Subventionerad friskvård
• Rabatt på Länstrafikens årskort och biobiljetter
Upplysningar
Stein Erik Norderhaug, Områdeschef, 036-10 60 25
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare. 100%. Tillträde enligt överenskommelse.
Publiceringsdatum2018-04-19ErsättningLön enligt kollektivavtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-05-03
Ange följande referens när du ansöker: 18-70-0073
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagJönköpings kommun
AdressJönköpings kommun
Västra Storgatan 16
55189 Jönköping
KontorsadressVästra Storgatan 16
Jobbnummer 4094525
Observera att sista ansökningsdag har passerat.