Upphandlings- och IT-rättsjurist till Statens inköpscentral

Kammarkollegiet / Juristjobb / Stockholm
2025-12-19


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kammarkollegiet i Stockholm, Karlstad, Härnösand eller i hela Sverige

Vill du kombinera juridisk expertis med strategiskt arbete inom IT och upphandling av ramavtal för hela den offentliga sektorn? Hos oss får du en nyckelroll och möjlighet att utveckla din kompetens inom både upphandlingsrätt och IT-rätt. Du blir en del av ett engagerat team som tillsammans skapar rättssäkra och hållbara lösningar som påverkar både verksamhet och samhälle. Vi söker dig som trivs med att arbeta utvecklingsinriktat, både självständigt och i team, och som vill bidra med din kompetens i en miljö där kunskapsdelning och samarbete står i centrum.

Publiceringsdatum
2025-12-19

Om företaget
Kammarkollegiet ansvarar för statens inköpssamordning. På avdelningen Statens inköpscentral upphandlar och förvaltar vi samordnade ramavtal för statliga myndigheter - inom IT och telekom även för kommuner och regioner. Vi hanterar idag cirka 2 400 ramavtal inom ett 40-tal områden med över 800 leverantörer. Vårt mål är att leverera rätt ramavtal i rätt tid och ge praktiskt stöd till alla som använder våra ramavtal. Enheten för upphandlings- och avtalsjuridik, där denna tjänst är placerad, består av sju medarbetare och är en viktig del av vårt arbete.

Dina arbetsuppgifter
Som upphandlings- och IT-rättsjurist blir du en central juridisk resurs i våra förstudier, upphandlingar och ramavtalsförvaltning. Du kommer bland annat att:

• Ge juridisk rådgivning och kvalitetssäkra upphandlingsdokument och avtal
• Föra talan och leda processer i domstol
• Utveckla mallar och avtalsvillkor
• Bidra med juridiskt perspektiv i strategiska frågor
• Delta i omvärldsbevakning och utbildning av kollegor och externa aktörer

Du får möjlighet att fördjupa dig inom områden som informationssäkerhet, GDPR, hållbarhet, e-handel, tillgänglighet och försörjningstrygghet.

Som medarbetare på Statens inköpscentral bidrar du till ett arbete som gör skillnad för hela den offentliga sektorn och för effektiv användning av våra skattemedel. Du får arbeta tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor där vi erbjuder ett flexibelt arbetssätt och goda utvecklingsmöjligheter. På avdelningen arbetar drygt 70 medarbetare med en spridning i både ålder, kön, erfarenhet och bakgrund. Vi är stolta över att vara en arbetsplats där vi sätter eget ansvar och trivsel högt. Detta gör att vi har en låg personalomsättning och höga frisktal.

Profil
Vi söker dig som har:

• Juristexamen (jur.kand.) eller motsvarande akademisk utbildning inom juridik
• God kunskap inom upphandlingsrätt och IT-rätt
• Flera års aktuell och relevant erfarenhet av upphandlingsjuridiskt arbete
• Erfarenhet av avtalsskrivning, gärna med fokus på IT-rätt
• Erfarenhet av överprövningsprocesser och strategisk rådgivning
• Mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift

Meriterande:

• Erfarenhet av IT-upphandling och IT-avtal
• Erfarenhet av samordnade ramavtalsupphandlingar
• Erfarenhet av avtalsförhandling
• Kunskap inom våra fokusområden exempelvis GDPR, hållbarhet, informationssäkerhet
• Erfarenhet av upphandlingsverktyg



Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är analytisk, strukturerad och ansvarstagande, med god samarbetsförmåga och en utåtriktad och pedagogisk kommunikationsstil. Du trivs med att arbeta utvecklingsinriktat, både självständigt och i team. Som person är du öppen och prestigelös, delar gärna med dig av din kunskap och bidrar till ett gott arbetsklimat.

Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.

Mer information
Tillträde snarast. Anställningen är tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning.

Placering är på vårt trevliga kontor i Gamla stan, Stockholm. Vi erbjuder flexibelt arbetssätt med möjlighet till distansarbete upp till 49 % av arbetstiden. Det innebär att tjänsten inte är en renodlad distansroll - vi värdesätter närvaro på kontoret för samarbete och kunskapsutbyte.

Från den 1 januari 2027 blir Statens inköpscentral en del av Upphandlingsmyndigheten

Det är en unik chans att arbeta i Sveriges mest kompetenta miljö för upphandling och juridik, med oförändrat uppdrag men ännu större möjligheter att påverka framtidens offentliga affärer.

För dig som jurist innebär det en spännande möjlighet att arbeta i en organisation som samlar Sveriges främsta kompetens inom upphandling och juridik. Vårt uppdrag och våra ansvarsområden förblir oförändrade, men vi får nya förutsättningar att utveckla arbetet med bibehållen effektivitet och kvalitet - och med ännu större genomslag i den offentliga sektorn.

Du blir en del av ett sammanhang där juridik, strategi och samhällsnytta möts, med möjlighet att påverka framtidens upphandlingar och bidra till hållbara lösningar för hela Sverige.

Kontakt
Om du har några frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, är du välkommen att kontakta:

Anna Ekberg, Enhetschef, Enheten för upphandlings- och avtalsjuridik, telefon 08-700 07 56, anna.ekberg@kammarkollegiet.se

Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08 - 700 06 40

Så ansöker du
Låter det intressant? Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV och personligt brev, senast den 16 januari 2026.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Kammarkollegiet - en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer - framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.

Ersättning
Enligt ök

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kammarkollegiet (org.nr 202100-0829), http://www.kammarkollegiet.se

Jobbnummer
9656895

Prenumerera på jobb från Kammarkollegiet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kammarkollegiet: