Upphandlare med verksamhetsledaruppdrag
Falkenbergs kommun, Inköp och upphandling / Inköpar- och marknadsjobb / Falkenberg
2025-10-14
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Falkenberg,
Varberg,
Halmstad,
Laholm,
Båstad eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Falkenbergs kommun, Inköp och upphandling i Falkenberg Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid.
Brinner du för goda, hållbara affärer och kundrelationer? Arbeta i team är ditt sätt att arbeta? Om svaret på frågorna är ja så är det just dig som vi söker! Årligen köper Falkenbergs kommun in varor, tjänster och entreprenader för mångmiljonbelopp. Ett effektivt, affärsmässigt och strategiskt inköps- och upphandlingsarbete är därför ett viktigt verktyg för att uppfylla kommunens mål och bidra till en hållbar utveckling.
Inköps- och upphandlingsavdelningen består idag av 13 personer. Förutom sex andra upphandlare och en chef för inköp och upphandling, har vi även en verksamhetsledare för e-handel, e-handelskoordinator, administratör inom e-handel, en inköpsanalytiker samt två utvecklingsledare inom hållbarhet.
Till vårt team söker vi nu en upphandlare med verksamhetsledaruppdrag som tillsammans med oss vill stärka och bidra till genomförande av goda hållbara affärer.
Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete med kompetenta och trevliga kollegor som stöttar och hjälper varandra. En bra arbetsmiljö med hög grad av arbetsglädje är prioriterat och vi vill att våra medarbetare har balans mellan arbete och fritid.
Låter det intressant? Välkommen att söka jobbet!
Publiceringsdatum2025-10-14ArbetsuppgifterRollen som upphandlare med verksamhetsledaruppdrag innebär ett stimulerande, utvecklande och roligt arbete där du kommer att erbjudas utmanande och engagerande arbetsuppgifter med möjlighet att göra stor skillnad samt möjlighet att utveckla dig och vår verksamhet inom området inköp och upphandling med fokus på affärsmässighet. I rollen ingår att aktivt arbeta och komma med utvecklings- samt förbättringsförslag på hur vi kan utveckla våra processer kopplat till inköp och upphandling.
Som upphandlare arbetar du som självständig projektledare och bistår våra förvaltningar och bolag i upphandlingar genom hela processen, från behovs- och marknadsanalys, upphandlingsstrategi samt upphandlingsarbetet. Att samordna upphandlingar med andra kommuner i länet är också en del som ryms inom upphandlaruppdraget. En aktiv och kontinuerlig avtalsuppföljning samt rådgivning i upphandlings- och avtalsfrågor till kommunkoncernens olika verksamheter ingår även det i rollen.
I ditt verksamhetsledaruppdrag arbetar du tillsammans med verksamhetschefen i att samordna och fördela arbetsuppgifter inom upphandlingsområdet. Du verkar som ett tryggt stöd och bollplank för kollegor i det dagliga arbetet. Tillsammans med övriga kollegor på avdelningen driver och utvecklar du rutiner och arbetssätt som stärker kvaliteten i vår leverans gentemot både interna och externa parter.
KvalifikationerVi söker dig som har flerårig arbetslivserfarenhet av offentlig upphandling, där du självständigt genomfört egna upphandlingar. Du har erfarenhet av att leda team, projekt eller verksamhet. Har du erfarenhet av avtalsuppföljning är detta ett plus. Vi ser också att du har utbildning på högskole-/universitetsnivå eller yrkeshögskola inom upphandling, ekonomi, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren anser jämförbar.
Din tidigare erfarenhet inom området gör att du snabbt kan komma in i arbetet och det är viktigt att du är självgående och har ett strukturerat arbetssätt för att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Då arbetsuppgifterna ställer höga krav på kvalitet, konstruktiv problemlösning och affärsmässighet är det en förutsättning att du är noggrann och har en god analytisk förmåga. Du är prestigelös, utåtriktad, drivande och har förmåga att skapa och behålla goda relationer.
Du trivs med att arbeta tillsammans med andra och ser värdet i att samarbeta och dela dina erfarenheter, idéer och tankar med kollegor för att stärka gruppens samlade kompetens. Ditt arbetssätt är konsultativt och inlyssnande, där du uppvisar god kommunikativ förmåga såväl muntligen som skriftligen. Du har förmåga att skapa engagemang och ansvarstagande i gruppen. Du uppmuntrar till dialog och delaktighet och ser inkludering som en naturlig del i arbetet.
Du är bekväm med att delta i och leda olika forum med både interna och externa aktörer. Då du kommer att ha många olika kontaktytor både internt med kommunens förvaltningar/bolag men också externt med leverantörer är det viktigt att du har god förmåga att förklara det du vill förmedla ur olika perspektiv och för olika målgrupper. Du är van att presentera underlag, information och idéer såväl muntligt som skriftligt.
Vi kommer att fästa stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Falkenbergs kommun använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C283793 - 2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Falkenbergs kommun (org.nr 212000-1231)
Arbetsplats Falkenbergs kommun, Inköp och upphandling
Kontakt Inköps- och upphandlingschef
Ann-Heléne Klasson
0346-88 50 22 Jobbnummer 9555025