Trafikhandläggare
Mariestads kommun, Sektor ledning / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Mariestad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Mariestad,
Töreboda,
Götene,
Skövde,
Gullspång eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Mariestads kommun, Sektor ledning i Mariestad,
Trollhättan eller i
hela Sverige Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra, utvecklas individuellt och att samtidigt vistas i ett av landets vackraste områden. Här behövs och uppskattas alla för det de gör - både av invånare och arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande kugge i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda, och ser möjligheterna hos varje person. Som exempel får alla medarbetare årligen en individuell hälsoprofil, för det är viktigt för oss med frisk och glad personal.
I Sjöstaden Mariestad arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamhetsområden med några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel på det som vi satsar på. Arbetsgivarrollen är viktig på många sätt: Mariestads kommun strävar efter att inom fem år vara en av de mest attraktiva arbetsgivarna i sin kommun/region.
Kommunens handläggning av särskild kollektivtrafik ingår i sektor ledning, en av kommunens fyra sektorer. Sektor ledning har bland annat till uppgift att bistå kommunstyrelsen och verksamhetens chefer i dess arbete. Uppdraget är att arbeta kommunövergripande för att leda, samordna och utveckla de interna processerna samt ansvara för det övergripande strategiska arbetet i kommunen. Sektorn svarar dessutom för stöd och service till medborgare och interna verksamheter. Sektor ledning är organiserat i olika enheter; kommunikation, personal, redovisnings- och upphandling, ekonomi, fritid, kultur och administrativ enhet.
Publiceringsdatum2018-02-09ArbetsuppgifterI rollen som trafikhandläggare ansvarar du tillsammans med en kollega för kommunens huvudsakliga verksamhet kopplat till persontransporter. Arbetsuppgifterna har två tydliga inriktningsområden, färdtjänst och skolskjuts. I detta ingår även resor till och från dagverksamhet inom LSS och äldreomsorg.
Trafikhandläggningsuppgifterna är idag centralt placerade inom sektor ledning, men har mycket nära koppling och samarbete med kommunens övriga sektorer. Dessa är stöd och omsorg, samhällsbyggnad och utbildning. Mariestads kommun har en uttalad ambition att utöka sin verksamhet till att drivas i samverkan med andra kommuner. Området inom trafikplanering, färdtjänst och skolskjuts, är ett sådant område. Utökat samarbete med grannkommunerna kan komma att prövas under året. Vid ett sådant scenario förbättras förutsättningarna för kollegialt samarbete, arbetsfördelning samt möjligheterna till specialisering.
Inom området färdtjänst arbetar du med myndighetsutövning genom utredning och prövning av rätten till färdtjänst och riksfärdtjänst. Du arbetar på delegation och ansvarar för hela utrednings- och beslutsprocessen. I arbetet ingår telefonkontakt med och hembesök hos sökanden, utredning, beslut och arkiveringsuppgifter. I planeringen kring dagverksamhetresor arbetar du tillsammans med olika enheter inom sektor stöd och omsorg.
I uppdraget som skolskjutshandläggare kommer du främst att arbeta med handläggning av skolskjutsfrågor med stöd av aktuella styrdokument. Du tar på delegation beslut kring rätten till skolskjuts. Under året ruttplanerar du även skolskjutsarnas färdvägar. Detta sker tillsammans med skolor, taxi- och bussbolag.
Till ditt stöd finns ett verksamhetssystem för skolskjutsplanering (Skjuts+). Du har dagliga kontakter med allmänheten, skolor, Västtrafik samt utförare (taxi- och bussbolag). Du planerar själv din arbetsdag och har god möjlighet att lägga upp din planering över året. Vissa perioder under året kommer vara intensiva då det gäller skolskjutsplanering.
KvalifikationerVi ser gärna att du har en högskoleutbildning inom hälso- och sjukvårdsområdet, beteendevetenskap, samhällsvetenskap eller annat område som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning och vana att arbeta med utredningar, bedömningar och beslut. Kunskaper om förvaltningsrätt är meriterande.
Du har en god servicenivå och har lätt att skapa nätverk och förtroendefulla relationer. Du tar initiativ till verksamhetens utveckling och tycker om att ha en god ordning. Det är viktigt att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt förståelse för de särskilda behov som äldre, nyanlända och personer med funktionsnedsättning kan ha.
ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-02-25
Ange följande referens när du ansöker: A754303
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktStefan Wallenå
stefan.wallena@mariestad.se 0501-75 50 30
FöretagMariestads kommun, Sektor ledning
AdressMariestads kommun, Sektor ledning
Kyrkogatan 2
54286 MARIESTAD
KontorsadressKyrkogatan 2 54286 MARIESTAD
Jobbnummer 3957432
Observera att sista ansökningsdag har passerat.