Tillsynshandläggare
Falkenbergs kommun, Samhällsbyggnadsavdelningen / Säkerhetsjobb / Falkenberg
2025-11-26
Visa alla säkerhetsjobb i Falkenberg,
Varberg,
Halmstad,
Laholm,
Båstad eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Falkenbergs kommun, Samhällsbyggnadsavdelningen i Falkenberg,
Laholm eller i
hela Sverige Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid.
Vill du jobba på en plats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Då är Falkenbergs kommun något för dig.
Falkenberg är en kommun på attraktiva västkusten som befinner sig i ständig utveckling. Vi arbetar för en hållbar tillväxt i både stad och landsbygd och allt fler väljer att flytta hit.
Att vara anställd hos oss innebär många möjligheter med chans att kunna växa och utvecklas oberoende av yrkesval. Vi vill skapa en hållbar framtid för vår miljö, våra medarbetare, för våra barn, ungdomar och gamla.
Bygglovsenheten består idag av 15 engagerade och kunniga medarbetare som arbetar med ett antal områden inom samhällsbyggnadsprocessen. Enheten handlägger ca 1000 ärenden om året rörande bygglov, anmälan och tillsyn.
Vi behöver nu förstärka vårt team med en tillsynshandläggare med en kombinerad tjänst som handläggare även för bostadsanpassningsbidrag. Vi är ett gott gäng som hjälps åt och bidrar med våra kunskaper i arbetet. Tillsammans kan vi göra kloka avvägningar mellan olika intressen och lagstiftning, allt för en rättssäker handläggning.
Det finns många fördelar med att vara anställd i Falkenbergs kommun. Vi jobbar för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare har ett hållbart arbetsliv och en bra balans mellan arbete och fritid. Vi har ett nära samarbete med varandra och det finns alltid stöd och hjälp att få från kollegor. Vi erbjuder också kontinuerlig kompetensutveckling, ett årligt friskvårdsbidrag, flextid och möjlighet till distansarbete del av arbetstiden. Vi utbildar alla våra chefer i Utvecklande ledarskap och vi arbetar aktivt för en god arbetsmiljö.
Publiceringsdatum2025-11-26ArbetsuppgifterArbetet som tillsynshandläggare innebär att du kommer att utreda tillsynsanmälningar, göra tillsynsbesök som ska dokumenteras och med stöd av lagen komma fram till korrekta åtgärder. Du kommer att handlägga en stor variation av ärenden såsom olovliga boenden, olovligt uppförda byggnader, ovårdade tomter och ovårdade byggnader. Du tar fram yttranden, skriver beslut och formulerar tjänsteskrivelser med beslutsförslag till bygglovsnämnden. I tjänsten ingår många kontakter, både internt i staden och externt med bl.a. anmälaren, fastighetsägaren, motpartens jurister eller andra berörda.
I tjänsten ingår också att samordna insatser för tillsyn, både internt och med andra förvaltningar, administrera och hantera dokumentation och utskick.
Idag har vi en tillsynssamordnare som samordnar tillsynen samt två handläggare och två inspektörer som arbetar deltid med tillsynen. Din roll kommer att bli att tillsammans med tillsynssamordnaren driva tillsynen framåt med stöttning av övrig personal inom verksamheten.
Arbetsuppgifterna som handläggare för bostadsanpassningsbidrag innebär att du kommer att driva processen från ansökan om bidrag till färdig anpassning. Bostadsanpassningsbidraget är ett bidrag för personer med funktionsnedsättning som behöver anpassa sin bostad för att kunna bo kvar hemma.
Idag har vi två medarbetare som handlägger ärenden om bostadsanpassningsbidrag men på grund av kommande pensionsavgång söker vi nu en till på deltid för att kunna hantera inflödet av ansökningar.
Din roll blir i första hand att handlägga tillsynsärenden och besluta om tillsyn enligt plan- och bygglagen, men kombinerat också handlägga ansökningar och besluta om bostadsanpassningsbidrag. Tjänsten kommer att vara flexibel och beroende på ärendeinflödet på bostadsanpassningsbidragsverksamheten kommer vi att anpassa din tjänst så att det passar verksamheten. Du behöver därför vara okej med att ibland jobba mer med tillsyn och ibland mer med bostadsanpassningsbidrag.
Arbetet består till stor del av mycket personkontakter, främst med sökande, men även andra myndigheter. Du har ett stort eget ansvar för ditt arbete och dina ärenden samtidigt som du har ett nära samarbete med dina kollegor.
KvalifikationerVi söker i första hand dig som har en avslutad yrkesutbildning inom bygglovhandläggning. Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning och arbete med plan- och bygglagen men också lagen om bostadsanpassningsbidrag i en kommun ses som meriterande. Du är en strukturerad person som förstår de fackmässiga aspekterna i arbetet.
Vi lägger stor vikt vid följande personliga egenskaper:
Du har mycket god administrativ förmåga, planerar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Myndighetsrollen kräver en god förmåga att göra rättssäkra bedömningar och fatta beslut, vilket innebär att du behöver vara självgående samtidigt som du tar ansvar för att söka stöd av kollegor vid behov. Du motiveras av och har en god förmåga att arbeta målinriktat, med många olika komplexa och utmanande ärenden. För att lyckas väl i tjänsten är det avgörande att du besitter en mycket god helhetssyn, tar hänsyn till flera perspektiv och har en god förmåga att göra korrekta avvägningar.
Vidare trivs du bra med att arbeta i team och har ett prestigelöst samt lyhört förhållningssätt. Din personliga mognad är hög, vilket innebär att du som person är lugn, stabil och professionell. Du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och säkerställer att budskap når fram.
Du som söker ska också ha en god förmåga att möta människor med varierande bakgrund som ibland befinner sig i svåra situationer i livet. Intresse för människor och praktisk problemlösningsförmåga är viktiga egenskaper. Det krävs flexibilitet, samarbetsförmåga och initiativrikedom, liksom empatisk förmåga och servicekänsla. Tjänsten innebär myndighetsutövning vilket kräver ansvarsfullhet och professionalitet i ditt yrkesutövande.
God skriftlig och muntlig kommunikation på svenska krävs.
Datakunskaper samt körkort är krav för tjänsten.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Falkenbergs kommun använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C291751 - 2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Falkenbergs kommun (org.nr 212000-1231)
Arbetsplats Falkenbergs kommun, Samhällsbyggnadsavdelningen
Kontakt Bygglovschef
Veronica Engh
veronica.engh@falkenberg.se 0346-88 60 54 Jobbnummer 9615828