Sustainability Lead
Nobina Sverige AB / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
2025-03-28
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Nobina Sverige AB i Solna,
Stockholm,
Järfälla,
Huddinge,
Täby eller i
hela Sverige Vill du driva hållbarhetsarbetet i Nordens största kollektivtrafikföretag?
Nobina Sverige söker en engagerad Sustainability Lead som vill vara en nyckelspelare i att fortsätta utveckla och integrera vårt hållbarhetsarbete i verksamheten.
Om rollen
Som Sustainability Lead ansvarar du för att driva och koordinera hållbarhetsarbetet inom Nobina Sverige. Ditt arbete omfattar ESG-området generellt samt vissa delar inom säkerhet. Du kommer att leda initiativ för att säkerställa efterlevnad av lagkrav och kundkrav, samt utveckla nya affärsmöjligheter genom hållbarhet.
Exempel på ansvarsområden:
Säkerställa att Nobinas hållbarhetsstrategi och mål konkretiseras och implementeras i verksamheten.
Driva och koordinera projekt för att uppnå uppsatta hållbarhetsmål.
Samarbeta med interna funktioner såsom Group Sustainability, Inköp och Anbud för att integrera hållbarhet i hela organisationen.
Stötta organisationen i ESG-relaterade frågor och bidra till ökad kunskap genom intern kommunikation och utbildning.
Påverka hållbarhetskrav i upphandlingar och stötta anbudsorganisationen i att förstå och efterleva kundernas hållbarhetskrav.
Genomföra aktsamhetsvärderingar i leverantörsledet med fokus på social hållbarhet.
Delta i och koordinera hållbarhetsrapportering för års- och kvartalsrapporter samt CSRD och hållbarhets-KPI:er till kunder.
Utveckla policys, målsättningar och arbetssätt i samarbete med Group Sustainability.
Viss uppföljning och rapportering inom säkerhetsområdet.
Vem är du?
Vi söker dig som har ett stort engagemang för hållbarhet och vill göra skillnad i en bransch med stor samhällspåverkan. Du har en god förmåga att snabbt sätta dig in i komplexa frågor och kan arbeta både strategiskt och operativt.
Publiceringsdatum2025-03-28Kvalifikationer Minst 2 års erfarenhet av operativt hållbarhetsarbete.
Utbildning inom hållbarhet är meriterande, men relevant erfarenhet väger lika tungt.
Bred kunskap inom både miljömässig och social hållbarhet, exempelvis GHG-protokollet, hållbarhetsrapportering, aktsamhetsvärderingar och OECD Guidelines for Multinational Enterprises.
God analytisk förmåga och problemlösningsförmåga.
Stark samarbetsförmåga och vana vid att kommunicera med olika intressenter, både internt och externt.
Erfarenhet av offentlig upphandling och/eller B2B-upphandling är meriterande.
Förmåga att balansera affärsmässiga behov med långsiktiga hållbarhetsmål.
Varför Nobina?
På Nobina är vi engagerade i att skapa en inkluderande arbetsmiljö där varje medarbetare gör skillnad. Våra ledare tar ansvar, fattar modiga beslut och strävar alltid efter att möta våra resenärers och samhällets behov. Genom att vara affärsdrivna och fokusera på helheten strävar vi efter att utveckla vår verksamhet och skapa hållbara lösningar för idag och för framtiden. På ett coachande sätt är vi engagerande. Vår kultur bygger på respekt, vi bryr oss och tar ansvar och vi söker ständigt nya perspektiv för att driva innovation.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Nobina Sverige AB (org.nr 556057-0128),
https://www.nobina.se/ Arbetsplats Nobina
Jobbnummer 9252917