Statsstödsexpert till vår Juridikenhet

Upphandlingsmyndigheten / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
2018-03-08
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Statsstödsexpert till vår Juridikenhet" (publicerad 2018-03-15) ⬅️


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Vill du vara med att samordna och bygga upp en funktion som ska stödja i statsstödsfrågor?

Upphandlingsmyndigheten ung myndighet med uppdrag är att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer i hela inköpsprocessen genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid.

Vi har fått ett utökat uppdrag att ge vägledning till kommuner och landsting om statsstödsfrågor. Därför söker vi nu en person med erfarenhet och kunskap om dessa frågor, som vill vara med och bygga upp och arbeta i vår statsstödsfunktion. Eftersom vi arbetar processinriktat över enheterna, kommer förutom Juridikenheten även Affärsenheten hos oss att ingå i denna funktion.

Vårt stöd kommer initialt att ha fokus på frågor som rör bostadsförsörjning och bostadsmarknaden. Arbetet kommer i stor utsträckning bedrivas tillsammans med kollegor och ofta i samverkan med andra myndigheter och organisationer så som Näringsdepartementet och SKL, Sveriges Kommuner och Landsting.

Vad ska du arbeta med?
Juridikenheten har ett övergripande och sammanhållande ansvar för de juridiska frågorna hos myndigheten. Enheten svarar bl.a. för att juridiskt kvalitetssäkra myndighetens vägledningar och övriga stödmaterial.

Som statsstödsexpert på Juridikenheten kommer du att ha en samordnande roll i vårt arbete med att bygga upp och utveckla vår statsstödsfunktion och du kommer att fungera som myndighetens främsta expert inom området. Du coachar och samverkar med statsstödsspecialisterna på Affärsenheten i framtagandet av vägledningar och annat stödmaterial inom området och svarar för att stödet är rättssäkert och juridiskt kvalitetssäkrat. Du kommer att självständigt göra juridiska utredningar och avdömningar inom området. Du kommer vidare att aktivt informera och utbilda inom området, delta i projekt och i olika interna och externa sammanhang samt följa och förmedla rättsutvecklingen inom området. Tjänsteresor förekommer.

Vem söker vi?
Vi söker dig som är resultat- och lösningsorienterad samt har en förmåga till helhetssyn. Du tycker om förändring och vill ta dig an utmaningen att ha en drivande roll i arbetet att tillsammans med kollegor bygga upp en ny funktion från grunden. Du kan prioritera och fokusera och självständigt driva arbetet framåt. Vidare söker vi dig som är prestigelös, engagerad och kommunikativ och som tycker om att utbilda och stödja andra. Du efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning och har lätt att knyta och vidmakthålla förtroendefulla relationer.

Vi ser gärna även att du har intresse och bakgrund som medför att du kan delta i och stödja i vår övriga verksamhet. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper, lämplighet och förmågor.

Publiceringsdatum
2018-03-08

Kvalifikationer
• Du har en juridisk examen eller annan relevant högskoleutbildning, t.ex. inom statsvetenskap eller nationalekonomi
• Du har minst sex års erfarenhet av kvalificerat arbete inom statsstödsområdet
• Du har mycket goda kunskaper avseende frågor om statligt stöd och EU:s statsstödsregelverk
• Du har mycket god förmåga att tolka och tillämpa lag, både praktiskt och teoretiskt
• Du har mycket god analytisk och stilistisk förmåga
• Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt

Meriterande

• Erfarenhet av rådgivnings- eller utredningsarbete inom området
• Erfarenhet av att föreläsa och utbilda
• Erfarenhet av projektledning
• Kunskap om upphandlingsrätt, konkurrensrätt och kommunalrätt
• Erfarenhet från bostadssektorn

Anställning och ansökan
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi är i dagsläget ca 75 medarbetare med olika kompetenser och bakgrunder. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer.

Tycker du att tjänsten låter intressant? Skicka din ansökan senast den 2 april. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten.

I den här rekryteringen samarbetar Upphandlingsmyndigheten med Experis. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Malin Magnusson 08-736 28 47 alt malin.magnusson@se.experis.com eller Katarina Thomasson 08-736 11 26 katarina.thomasson@se.experis.com. Facklig kontaktperson är Anna Christiansson, Saco-S, 08-586 217 26

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Upphandlingsmyndigheten

Adress
Upphandlingsmyndigheten
Svetsarvägen 10
17141 Solna

Kontorsadress
Svetsarvägen 10

Jobbnummer
4009624

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Upphandlingsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Upphandlingsmyndigheten: