Solid Försäkringar - Riskcontroller
Solid Försäkringar / Administratörsjobb / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Helsingborg,
Bjuv,
Åstorp,
Höganäs,
Landskrona eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Solid Försäkringar i Helsingborg Solid Försäkringar är ett försäkringsbolag som har varit verksamt sedan 1993 med huvudkontor i Helsingborg. Bolaget står under Finansinspektionens tillsyn och har beviljad koncession för en rad försäkringstyper. Vi samarbetar med närmare 5 500 ombud inom detaljhandeln over hela Sverige, men bedriver även verksamhet i övriga Norden och på utvalda marknader i Europa. Solid Försäkringar ingår i Resurskoncernen. Koncernen har knappt 650 anställda varav ca 85 är anställda inom Solid Försäkringar.
Riskhantering utgör en viktig och central del av bolagets verksamhet. Organisationskulturen ska återspegla våra värderingar och därigenom kan vi leverera produkter och tjänster till rätt kvalitet. Vi strävar efter att skapa förtroende hos kunderna och på marknaden, genom en hög etisk standard och god intern kontroll i enlighet med gällande externa och interna regler.
Publiceringsdatum2015-03-02Om tjänstenDu har som Riskcontroller en mycket viktig roll i verksamheten och fungerar som ett oberoende stöd- och kontrollfunktion i att skapa och upprätthålla en god riskkultur.
Du ansvarar för bolagets riskuppföljning. I detta ingår bland annat att löpande till ledningen och styrelsen rapportera iakttagelser samt vid behov föreslå ev. åtgärder och sedan följa upp åtgärderna. Du arbetar även med uppföljning av olika processer, koordinering av ORSA processen i vilken ingår en framåtblickande bedömning av företagets risker samt att risker i verksamheten identifieras och hanteras på rätt sätt.
Dina ansvarsområden
• Följa upp beslutade riskaptiter/limiter och riskindikatorer
• Utvärdera processer
• Föreslå förändringar i styrdokument
• Utvärdera bolagets kapitalbehov utifrån bedömningen av bolagets risker
• Utföra granskningar enligt fastlagd granskningsplan
• Upprätta granskningsrapporter och rapportera till VD och styrelse såväl skriftligt som muntligt
• Bevaka Solvens 2 regelverket samt stödja verksamheten med implementering av detta regelverk
Erfarenhet och kompetens
Du har en högskoleexamen, - företrädesvis civilekonom eller liknande. Har du erfarenhet av att arbeta med liknande frågor eller i en närliggande roll är det givetvis meriterande.
Tjänsten kan även passa dig som har en adekvat utbildning, rätt attityd men kanske inte direkt erfarenhet av området. Det förutsätter naturligtvis att du har ett gediget intresse av att utvecklas och arbeta dig in i rollen. Vi säkerställer att du löpande erbjuds de utbildningar som krävs för att du på sikt ska kunna anta större utmaningar och ett växande ansvar.
Insikt om de regelverk som reglerar vår verksamhet är meriterande samt att du är duktig på att arbeta såväl med World som Excel. Goda kunskaper i engelska och god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska är ett krav.
Personlighet
Du är drivande, självständig och har en hög analytisk förmåga. Rollen kräver att du har hög integritet samt god förmåga att arbeta självständigt. Arbetet ställer stora krav på ett strukturerat arbetssätt samt vana att leverera i tid och med hög kvalitet. Du är extremt kommunikativ och kan beskriva komplexa analyser och risker på ett pedagogiskt sätt samt har en god förmåga att samarbeta i alla led inom och utanför organisationen.
Arbetstider och omfattningHeltid/ Ej specificerat
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-04-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktSanja Mik, chef för riskkontrollfunktionen 042-38 21 52
Barbro Tjärnlund, HR Chef 042-382111
FöretagSolid Försäkringar
AdressSolid Försäkringar
Box 22209
25024 Helsingborg
KontorsadressBox 22209
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2186423
Observera att sista ansökningsdag har passerat.