Socialsekreterare med specialuppdrag, SoF Söder
Malmö stad, SoFS avd Individ- o familjomsorg / Administratörsjobb / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Malmö,
Burlöv,
Lomma,
Staffanstorp,
Vellinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Malmö stad, SoFS avd Individ- o familjomsorg i Malmö I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Med över 21 500 medarbetare är Malmö stad en av de största arbetsgivarna i Skåne. Vi har över 400 yrkeskategorier representerade inom 18 förvaltningar. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med att påverka?
Stadsområde Söder är ett av Malmö stads fem stadsområden. I Söder bor ca 56 000 Malmöbor och här möts människor från hela världen. Stadsområdesförvaltning Söder är en ny förvaltning sedan den 1 juli 2013. Här arbetar ca 950 anställda i en stimulerande och spännande miljö där utveckling bygger på våra chefers och medarbetares engagemang för våra medborgare. Våra ansvarsområden är Områdesutveckling och lokal kultur- och fritidsverksamhet, Vård och omsorgsverksamhet samt Individ och familjeomsorg. Våra medarbetare möter medborgarna i livets alla skeden. Vi har ett offensivt förhållningssätt som tar vara på alla möjligheter att stärka stadsområdenas verksamheter ur både ett medborgar- och brukarperspektiv.
Stadsområdesförvaltning Söders avdelning för Individ- och familjeomsorg är uppdelad i två enheter, en enhet för barn, ungdomar och deras familjer samt en enhet för vuxna. Vi har det kommunövergripande uppdraget för Skolfam och har sedan början av 2014 även ett eget Skolfam Söder-team. Vi arbetar med verksamhetsutveckling enligt LEAN inom hela avdelningen.
Enheten barn och familj består idag av fem sektioner och dessa är organiserade som följer; Sektionen för barn och familj 1, Sektionen för barn och familj 2, Sektionen för ungdomar, Sektionen för familjehemsvård samt Sektionen för öppenvård för barn och familj. Inom enheten arbetar vi tillsammans med att utveckla verksamheten och hitta nya lösningar för att möta medborgarnas behov.
Den lediga tjänsten är placerad inom Enheten för barn och familj vid Sektionen för barn och familj 1.
Publiceringsdatum2014-10-01ArbetsuppgifterTjänsten som socialsekreterare med specialuppdrag innebär ett fokus på kvalitetssäkring för ensamkommande flyktingbarn. Det betyder att där man bedömer att psykisk ohälsa förekommer ska du som socialsekreterare med specialuppdrag arbeta med såväl de ensamkommande flyktingbarnen som med samverkans-/samarbetspartners.
Tillsammans med kollega från mottaget ska du göra en skyddsbedömning och avgöra om ärendet ska gå till de ordinarie utredarna eller om det är en klient som du ska arbeta vidare med. Bedömningar görs utifrån barnets psykiska mående där de med sämre psykiskt mående utreds av dig som innehar specialtjänsten. Inledningsvis innebär det att du i nya ärenden ska utreda barnets behov för att sedan följa barnet under familjehemsplaceringen.
I uppdraget ingår även att du ska utarbeta checklistor/rutiner och bygga en kunskapsbank gällande de regler och den lagstiftning som finns rörande ensamkommande barn. Det innebär även att du ska upparbeta samarbete med bland annat berörda myndigheter, Migrationsverket, Flyktinghälsan, överförmyndarnämnd, BUP, m.fl. Samordnad individuell planering (SIP) är också en del i arbetet.
En viktig del i uppdraget är att på ett bra och professionellt sätt förmedla den kunskapskartläggning som sker till medarbetare/samarbetspartners så att den samlade kompetensen kring ensamkommande barn blir större.
Låter ovanstående intressant är det kanske Du som ska bli vår nya kollega?
KvalifikationerDu har socionomexamen och utbildning i samt erfarenhet av BBIC och vi vänder oss till dig som är en erfaren socialsekreterare med minst tre års erfarenhet av arbete med barn och unga. Har du erfarenhet från arbete med ensamkommande flyktingbarn eller erfarenhet från sjukvård/psykiatri (BUP) ses detta som meriterande.
Tjänsten innebär såväl utredningsarbete och klientkontakt som samordningsansvar och arbetsmetodikutveckling. Det är därför viktigt att du har personlig mognad, är flexibel och har god förmåga att förhålla dig till ändrade omständigheter. Det är också viktigt att kunna behålla ett realistiskt perspektiv på situationer och fokusera på rätt saker.
Som person är du lyhörd och smidig samt har lätt för att lyssna, kommunicera och arbetar bra med andra. Du har också god förmåga att ta initiativ och fatta beslut samt uppnå resultat. Vi tror också att du aktivt söker utmaningar och utvecklingsmöjligheter samt skapar kontakter och underhåller dina relationer. Att planera, organisera och prioritera aktiviteter effektivt samt sätta upp mål och hålla dina deadlines är något du trivs bra med.
Eftersom du ska samla in, sammanställa och förmedla komplex information samt utarbeta checklistor/rutiner är goda kunskaper i svenska i tal och skrift ett krav. För att trivas i rollen tror vi även att du är bekväm med att tala inför andra.
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en verksamhet som präglas av öppenhet, helhetssyn och professionalitet. Låter detta som något för dig? Välkommen att söka tjänsten.
ÖVRIGT
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna registerutdrag ur belastningsregister. Sökande som inte lämnat eller uppvisat giltigt registerutdrag kommer inte anställas.
Observera! Annonsen vänder sig endast till dig som är intresserad av att arbeta i Malmö stad, och är inte en inbjudan till annonsförsäljare att ta kontakt.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-704 704. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-704 704. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.
Arbetstider och omfattningHeltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse., upphör: 12 månader med möjlighet till förlängning. .
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-10-26
Ange följande referens när du ansöker: 153-075
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnnelie Lindstedt, Sektionschef, Sektionen för barn och familj 1 040-34 38 41
Facklig kontaktHanna Ljungberg, SSR 040-345202
Peter Nilsson, Vision 040-304830
FöretagMalmö stad, SoFS avd Individ- o familjomsorg
AdressMalmö stad, SoFS avd Individ- o familjomsorg
August Palms plats 1
20580 Malmö
Kontorsadress20049
Jobbnummer 2016260
Observera att sista ansökningsdag har passerat.