Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Ludvika kommun / Socialsekreterarjobb / Ludvika
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Ludvika, Smedjebacken, Ljusnarsberg, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ludvika kommun i Ludvika, Borlänge, Leksand eller i hela Sverige

Individ- och familjeomsorgen (IFO) är en del av Social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi har ca 90 medarbetare som är organiserade i fem enheter: Stöd- och försörjningsenheten, Utredningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten samt Serviceenheten. Inom IFO arbetar både erfaren och nyutbildad personal och som nyanställd erbjuds du en individuellt anpassad introduktion och får tillgång till mentorer. Som anställd i Ludvika kommun har du tillgång till friskvård (tid/bidrag), flextid, semesterdagsväxling samt subventionerat årskort hos Dalatrafiken.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Inom Stöd- och försörjningsenheten arbetar idag 20 engagerade och kunniga medarbetare med ekonomiskt bistånd, våld i nära relation samt hedersrelaterat våld och förtryck, bostadssociala kontrakt, förmedling av egna medel, social praktik samt handläggning av dödsboanmälningar.

Publiceringsdatum
2024-07-16

Arbetsuppgifter
Vill du ha ett arbete där du varje dag får möjlighet att göra skillnad för andra?

Att arbeta med ekonomiskt bistånd i Ludvika kommun innebär ett kvalificerat socialt arbete där vi nyfiket och aktivt vill hjälpa människor att stå på egna ben och nå självständighet, såväl socialt som ekonomiskt. Du arbetar kartläggande och motiverande gentemot de du möter och samverkar med andra aktörer, både internt och externt. Du utreder och fattar beslut om rätten till ekonomiskt bistånd utifrån gällande lagar och rättspraxis.

Kvalifikationer
Du har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. B-körkort är ett krav då resor förekommer i tjänsten.

PERSONLIGA EGENSKAPER

Arbetsuppgifterna ställer höga krav på eget ansvar, flexibilitet och initiativförmåga. Vi vill också att du har god samarbetsförmåga och förmåga att möta och motivera människor som befinner sig i utsatta situationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för yrket.

MERITERANDE

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd, MI samt erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare.

ANSTÄLLNING

På grund av föräldraledighet söker vi två vikarierande socialsekreterare.

Ett vikariat till och med 2025-12-31 och ett vikariat till och med 2025-03-31. Båda vikariaten är heltid med tillträde enligt överenskommelse. Det kan finnas chans till förlängning.

KONTAKTPERSONER

Kajsa Tengström, enhetschef, kajsa.tengstrom@ludvika.se, 0240-869 55

Sara Spinks, 1:e socialsekreterare, sara.spinks@ludvika.se, 0240-0240-868 49

Linda Pettersson, 1:e socialsekreterare, linda.pettersson@ludvika.se, 0240-862 19

FACKLIG KONTAKT

Akademikerförbundet SSR och Vision nås via kommunens växel 0240-860 00.

ANSÖKAN

Välkommen med din ansökan senast den 11 augusti 2024. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Urvalsarbete sker löpande. Interjvuer kommer att ske under vecka 33-35.

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ludvika kommun (org.nr 212000-2270), http://www.ludvika.se

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
8803087

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ludvika kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ludvika kommun: