Socialsekreterare ekonomiskt bistånd
Avesta kommun, IFO 2 / Administratörsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Avesta,
Norberg,
Hedemora,
Fagersta,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Avesta kommun, IFO 2 i Avesta Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans - vill du vara med?
Socialtjänsten i Avesta arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter.
Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd ingår du i en väl fungerande organisation med kompetenta medarbetare och en väl utvecklad samverkan internt och externt. På vår enhet finns leendet och skrattet trots allvarets närhet. Vi arbetar i en flexibel organisation där möjlighet kan ges till utveckling inom nya fokusområden. Vår enhet präglas även av engagemang, arbetsglädje och intresse för människors inneboende förmågor att förändra sin situation. Tillsammans med dig vill vi ta detta arbete vidare till nästa nivå.
Du kommer som socialsekreterare ingå i ett team om 17 medarbetare fördelat på enhetschef, förste socialsekreterare, mottagningssekreterare, socialsekreterare, rehabsamordnare, budget- och skuldrådgivare, konsumentvägledare, assistenter i vår reception samt handläggare för dödsboanmälningar och boende som bistånd. Hos oss finns en nära arbetsledning av både enhetschef och förste socialsekreterare. Du får som medarbetare flera timmars vägledning i grupp varje vecka och utöver det finns arbetsledning väldigt nära tillhands samtidigt som du kan vända dig till dina kollegor. Vi har även återkommande processhandledning med extern part.
Välkommen med din ansökan!
Publiceringsdatum2017-04-28ArbetsuppgifterSom socialsekreterare har du en handläggande roll avseende ekonomiskt bistånd. Du möter de klienter som återkommande har ansökningsärenden om försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd men du kommer även möta och få hantera frågor om bostadslöshet och våld i nära relationer.
Du arbetar med att utreda och följa upp insatser för vuxna enligt SoL. Du kommer göra utredningsplaner, utreda, presentera lösningar och åtgärder för att sedan följa upp resultatet för respektive ärende. I arbetet samverkar du aktivt med andra aktörer.
I dina arbetsuppgifter ingår också att vara aktiv i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar för de personer som har behov av hjälp från oss. Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer.
Du arbetar i nära kontakt med de andra kollegiala enheterna inom socialtjänsten, såsom öppenvården och du bidrar till att arbetet sker skyndsamt och effektivt.
KvalifikationerFör att trivas som socialsekreterare tror vi att du bör ha ett engagemang och intresse för ekonomiskt bistånd samt ett genuint intresse för de medborgare vi arbetar med.
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Alternativ annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande att du har erfarenhet av handläggning och utredning inom socialtjänsten (SoL), främst med inriktning mot ekonomiskt bistånd. För arbetet krävs kunskap gällande lagar, förordningar och författningar samt de riktlinjer och rutiner som finns inom området. Vi har även önskemål om att du har kunskap om systemet procapita och vana av att arbeta i samverkan.
För oss är det av största vikt att du har ett genuint engagemang för de människor vi arbetar med. Du behöver ha förmåga att anpassa din kommunikation och ditt sätt att förklara utifrån klientens behov. I mötet med såväl klienter som medarbetare har du ett gott bemötande och värdesätter olikheter samt förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka dig själv och andra. Vi söker dig som är trygg och har förmåga att bibehålla fokus och lugn även i stressade situationer. Du har en god samarbetsförmåga och kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt.
Då en stor del av dina arbetsuppgifter handlar om att kommunicera med olika parter samt att arbeta med dokumentation krävs goda kunskaper i det svenska språket, i såväl tal som skrift. Du kan även göra dig förstådd på engelska, kan du andra språk är detta meriterande. Arbetet kräver att du har goda datakunskaper och att du har en dokumentationsvana.
ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-05-14
Ange följande referens när du ansöker: A678327/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMaria Kindblom 0226-64 50 00
FöretagAvesta kommun, IFO 2
AdressAvesta kommun, IFO 2
Avesta
77481 Avesta
KontorsadressCorneliusgatan 16 Avesta
Jobbnummer 3466540
Observera att sista ansökningsdag har passerat.