SiS Ungdomshem Hässleholm söker speciallärare/lärare
Statens institutionsstyrelse, SiS ungdomshem Hässleholm / Speciallärarjobb / Hässleholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla speciallärarjobb i Hässleholm,
Perstorp,
Östra Göinge,
Kristianstad,
Osby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens institutionsstyrelse, SiS ungdomshem Hässleholm i Hässleholm,
Perstorp,
Lund,
Malmö,
Stockholm eller i
hela Sverige Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en tuff och spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.
SiS ungdomshem Hässleholm tar emot skolpliktiga pojkar och flickor med psykosocial problematik samt pågående kriminalitet och missbruk.
Publiceringsdatum2022-04-12ArbetsuppgifterSiS ungdomshem Hässleholm tar emot flickor och pojkar, 12-16 år.
Skolan har ett flertal undervisningssalar med tillhörande grupprum samt välutrustade specialsalar i alla praktiskestetiska ämnen och No.
Vi söker nu en speciallärare, alternativt lärare, med specialpedagogiskt förhållningssätt och intresse för utredningsuppdrag, med tillträde 8/8 2022. Vår skolverksamhet bedrivs i nya, moderna och ändamålsenliga lokaler. Som lärare på SiS i Hässleholm har du ett livsviktigt uppdrag, nämligen att skapa motivation och lust att lära för en målgrupp ungdomar som ofta har fått en negativ inställning till skolan och som har många misslyckanden bakom sig.
I vår verksamhet genomför vi kartläggningar och fördjupade pedagogiska utredningar för en del av våra placerade ungdomar. Detta utredningsarbete sker framför allt på våra två avdelningar för mottagning och behovsbedömning (MBB), tidigare benämnda akut/utredningsavdelningar. Som speciallärare eller lärare med utökat utredningsuppdrag kommer du, tillsammans med specialpedagogen, att ha huvudansvaret för både enklare kartläggningar och fördjupade pedagogiska utredningar, med fokus på ungdomarnas kunskapsnivå i litteracitet och numeracitet, tidigare anpassning i skolan och förekomsten av specifika inlärningssvårigheter och NPF-problematik. Du kommer att kombinera detta uppdrag med viss del undervisning. Det kan också bli aktuellt att bedriva viss undervisning enskilt för de ungdomar som är i behov av särskilt stöd. Du kommer att arbeta i tät samverkan med specialpedagogen, men även samverka över professionsgränserna i engagerade tvärprofessionella team, där sjuksköterskor, psykologer, familjebehandlare, behandlingssekreterare samt lärare och avdelningspersonal ingår.
Du arbetar relationsskapande och får en chans att göra skillnad för varje individ och möjliggöra plats för förändring. Arbetet är omväxlande, utmanande och utvecklande i din profession.
Som speciallärare/lärare kommer du att hantera externa kontakter med avlämnande och mottagande skolor samt socialtjänst. Du kommer att ingå i ämnesnätverksgrupp, med syfte att skapa samarbete och möjliggöra erfarenhetsutbyte mellan lärare/speciallärare på myndighetens 21 ungdomshem. Du kommer även att delta i olika myndighetsgemensamma skolkonferenser och utbildningsinsatser. SiS erbjuder dessutom en rad olika internutbildningar för att skapa goda förutsättningar i din personliga utveckling.
Anställningsformen är semesteranställning.
KvalifikationerDin personliga lämplighet är nyckeln till livsviktig förändring. Därför behöver du vara en empatisk person som har en drivkraft och naturlig fallenhet att skapa framgång i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Du har en positiv människosyn och en förmåga att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är som speciallärare/lärare trygg i din yrkesroll, flexibel och ansvarstagande. Du förhåller dig positiv och lösningsfokuserad även i svåra situationer. Du har goda ledaregenskaper samt god förmåga att skapa och underhålla samarbetsallianser. Du är lyhörd och kan snabbt anpassa dig till nya omständigheter och förändra din planering utifrån de förutsättningar som råder. Du drar lärdom av erfarenheter och är öppen för att ge och ta emot utvecklande feedback. Du är väl förtrogen med skolans styrdokument. Du är effektiv, kan prioritera dina arbetsuppgifter och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Erfarenheter av utredningsarbete, undervisning i särskilda undervisningsgrupper samt kunskaper om neuropsykiatrisk problematik är meriterande.
Vi söker dig med lärarlegitimation, gärna i kärnämnena svenska, engelska och/eller matematik, men även andra ämneskombinationer är av intresse. Speciallärar-/specialpedagogutbildning är meriterande. En bred utbildning och intresse av att undervisa i flertalet grundskoleämnen ses som en stor tillgång i skolverksamheten.
För att vi ska kunna ta ställning till din ansökan ska du bifoga lärarlegitimation och i förekommande fall speciallärar/pedagog-examensbevis.
Intervjuer sker löpande.
Läs mer om att jobba som lärare på SiS:
https://www.stat-inst.se/var-verksamhet/skolverksamhet/Läs mer om förmåner att vara anställd inom SiS:
https://www.stat-inst.se/arbeta-hos-oss/formaner/ ÖVRIGT
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
Anställningsformen är semesteranställning.
Vi tillämpar provanställning i 6 månader.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2022-08-08 Vi tillämpar provanställning i 6 månader. .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-05-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens institutionsstyrelse, SiS ungdomshem Hässleholm
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1112904".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Institutionsstyrelse (org.nr 202100-4508)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Statens institutionsstyrelse, SiS ungdomshem Hässleholm
Kontakt Rektor
Andreas Gehander
andreas.gehander@stat-inst.se 010-4535304 Jobbnummer 6536071
Observera att sista ansökningsdag har passerat.