Samordnare till Barnahus i Dalarna

Borlänge kommun, Bildningssektorn/IFO / Administratörsjobb / Borlänge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Leksand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borlänge kommun, Bildningssektorn/IFO i Borlänge

Barnahus i Dalarna är en verksamhet där myndigheter samverkar kring barn 0 t o m 17 år som misstänks ha varit/är utsatta för vålds- och fridsbrott och/eller sexuella övergrepp. Barnahus är placerat i centrala Borlänge och omfattar hela Dalarnas län med målet att erbjuda ett omhändertagande som är anpassat utifrån ett barnperspektiv.

Nu söker vi dig som vill ge bästa möjliga stöd till barnen genom en samordnarroll till vårt Barnahus. Du kommer att få vara en del av den samverkan som vi har, där åklagarmyndigheten, polismyndigheten, landstingets barn och ungdomspsykiatri, landstingets barn och ungdomsmedicin samt Dalarnas 15 kommuner samarbetar.

Välkommen till en arbetsplats med samverkan i fokus!



Publiceringsdatum
2018-11-02

Arbetsuppgifter
Att arbeta som samordnare hos oss innebär att vara den som ansvarar för hela koordineringen kring verksamheten.

Du kommer bland annat att få;
• Sammankalla, leda och dokumentera i de referensgruppsmöten som sker med berörda parter
• erbjuda krisstöd
• vara konsult för de berörda myndigheterna och till personal inom de myndigheter vars verksamhet berör barn
• utveckla de gemensamma arbetsformerna
• sammankalla, medverka i, ta fram underlag och rapportera till styrgruppen
• genomföra intern utvärdering
• verka för ömsesidigt utbyte med andra Barnahus och andra relevanta aktörer inom och utom länet

Förutom akut verksamhet är det viktigt att tänka långsiktigt och arbeta strategiskt. Bland annat kommer du att sammanställa verksamhetsberättelsen och ge förslag till nästkommande års verksamhetsplan. Du kommer också att planera utbildning och övrig kompetensutveckling. I rollen behöver du kunna dra slutsatser från ärenden som gör att du sedan kan arbeta med helheten. Du kommer att ha ett nära samarbete med den andra samordnaren på Barnahus samt externa kontakter socialtjänsterna i länet, polis, landstinget och åklagarmyndigheten. Som samordnare kommer även omvärldsbevakning vara en del i ditt dagliga arbete. Det innebär bland annat att hålla sig uppdaterad gällande lagändringar, utbildningsinsatser hos andra organisationer och förändringar som kan vara av betydelse för den egna verksamheten och det arbete som utförs. I din roll blir det viktigt att arbeta mot uppsatta mål och deadlines samt att prata inför grupp.



Kvalifikationer
Du som söker ska ha socionomexamen, polishögskoleexamen, kriminolog eller likvärdig högskoleexamen och ha erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och/eller erfarenhet som barnutredare hos polisen. Stor vikt läggs vid både teoretisk kunskap om barnmisshandel och sexuella övergrepp samt praktisk erfarenhet av utredande och stödjande arbete inom ämnesområdet. Du har kunskap om socialtjänstlagen och kunskap om krisstöd. Om du tidigare har erfarenhet av att arbeta som chef eller arbetsledare ses det som meriterande.

Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat i samverkan med berörda myndigheter och ha kunskap om berörda aktörers uppdrag, möjligheter och begränsningar. För att skapa de bästa förutsättningarna för ett gott samarbete med externa kontakter och en samverkan på myndighetsnivå är det viktigt att du har lätt att samarbeta med andra samt har lätt för att skapa nya kontakter.

Som person ser vi att du har förmåga att förmedla information tydligt och enkelt, såväl muntligt som i skrift mot myndigheter samt övriga samverkansparter. Att du kan vara en god lyssnare som samtidigt kan argumentera för egna ståndpunkter är en förutsättning i arbetet. Du ska vara en skicklig planerare och kunna ta fram både kort- och långsiktiga planer, förutse problem samt driva arbetet i enlighet med verksamhetens mål. Vidare ser vi att du har en god problemlösningsförmåga, vilket innebär att kunna utveckla effektiva, förnuftiga och genomförbara lösningar kring de problem och hinder som uppstår. Att alltid se till helheten och göra prioriteringar utifrån övergripande strategier ter sig naturligt för dig. Förutom detta är du fena på att ta egna initiativ och självständigt söka upp nya utmaningar inom arbetet samt initierar nya projekt inom verksamheten.


ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastnings och misstankeregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-18
Ange följande referens när du ansöker: A825906
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tomas Ahlin 0243-22 20 71
Kristin Hamberg 0243-74711
Jennie Tärndal Hägglund 0243-74713

Företag
Borlänge kommun, Bildningssektorn/IFO

Adress
Borlänge kommun, Bildningssektorn/IFO
Röda vägen 50
78181 Borlänge

Kontorsadress
Stadshuset 78181 Borlänge

Jobbnummer
4437699

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Borlänge kommun, Bildningssektorn/IFO

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borlänge kommun, Bildningssektorn/IFO: