Samordnare funktionshindersfrågor och föräldrastöd

Länsstyrelsen i Gävleborg län / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Gävleborg län i Gävle, Bollnäs eller i hela Sverige

Länsstyrelsens uppdrag är att utifrån riksdagens och regeringens beslut genomföra och samordna länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi är en kunskapsorganisation, totalt ca 200 anställda, och en myndighet med viktiga uppgifter inom förvaltning och tillsyn. Majoriteten av de anställda har Gävle som placeringsort.

Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund. Den ska genomsyra allt vi gör på alla nivåer och vara ett stöd i vårt dagliga arbete. Länsstyrelsen strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Därför har Länsstyrelsen startat arbetet för att bli HBTQ-certifierad. Länsstyrelsen har dessutom utsetts till en av Sveriges 50 mest spännande arbetsgivare i offentlig sektor.

Vid enheten för samhällsutveckling kan vi erbjuda dig ett omväxlande arbete. Vår uppgift är att i samverkan med kommunerna och andra aktörer arbeta för en långsiktigt hållbar utveckling och en god bebyggd miljö samt ett tryggt och robust samhälle. På enheten är vi drygt 30 personer.

Publiceringsdatum
2018-03-28

Dina arbetsuppgifter
Länsstyrelsen söker en medarbetare som ska arbeta med frågor som rör mänskliga rättigheter, med inriktning mot funktionshinderfrågor. I arbetsuppgifterna ingår att fånga upp lokala och regionala behov av stöd, arbeta i nätverk och stärka samarbetet mellan aktörer inom området mänskliga rättigheter. Du förväntas arbeta självständigt och i samverkan med andra aktörer på nationell, regional och lokal nivå. Arbetet ska ske i samverkan med närliggande uppdrag på Länsstyrelsen och vara en del i genomförandet av Agenda 2030.

Du kommer främst arbeta med ett nytt treårigt uppdrag som innebär att i samarbete med Myndigheten för delaktighet stödja landsting och kommuner i arbetet med att genomföra deras funktionshinderpolitiska strategier och planer. Arbetet ska utföras i enlighet med vad som framgår av proposition Nationellt mål och inriktning för funktionshinderspolitiken (2016/17:188).

Ditt andra uppdrag är inom föräldraskapsstöd, som bygger på samverkan med länets kommuner och andra aktörer. Det innebär att ge stöd till att utveckla ett kunskapsbaserat, samordnat, långsiktigt och i huvudsak universellt stöd i föräldraskapet till föräldrar med barn upp till 18 år. I uppdraget är viktiga utgångspunkter det jämställda föräldraskapet, barnets rättigheter samt att främja jämlikhet och jämställdhet. I arbetet ska även funktionshinderperspektivet och förebyggande av våld beaktas.

Arbetet innebär en del resor.

På sikt kan det finnas goda möjligheter att arbeta med andra frågor inom ämnesområdet mänskliga rättigheter.

Kvalifikationer
Du har folkhälsovetenskaplig och/eller samhällsvetenskaplig examen, eller har annan examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du bör ha god kännedom om och erfarenhet av den kommunala beslutsprocessen.

Du bör ha erfarenhet inom funktionshinderfrågor.

Meriterande är erfarenhet inom föräldraskapsstöd.

Det är meriterande om du har erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete samt att stödja samverkan mellan olika aktörer.

Det är också meriterande med erfarenhet av ledarskap och/eller intresse för ledarskap då funktionens operativa arbete leds av funktionsansvarig. Funktionsansvarig förordnas för viss tid och särskilt lönetillägg utgår för det uppdraget.

Vi söker dig som är strategisk, strukturerad och mål/resultatorienterad. Du är handlingskraftig, självgående och flexibel i ditt arbete. Du har också en god förmåga att samarbeta, bygga och upprätthålla förtroendefulla relationer. För att lyckas i rollen behöver du ha god analysförmåga, vara kommunikativ och kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

B-körkort krävs.



Anställningsvillkor

Anställningsform: Visstidsanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: 2018-06-01 eller enligt överenskommelse
Diarienummer: 2250-2018
Senaste ansökningsdag: 2018-04-26



Så ansöker du
För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Information

Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg



Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Vi tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Patrik Havermann, Enhetschef 010-225 12 34
Maria Donnerstål, Handläggare 010-225 14 77
Petra Westin, Handläggare 010-225 12 88
Pernilla Bylund, SACO-S 010-225 14 69

Företag
Länsstyrelsen i Gävleborg län

Adress
Länsstyrelsen i Gävleborg län
Borgmästarplan 2
80170 Gävle

Kontorsadress
Borgmästarplan 2

Jobbnummer
4051742

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen i Gävleborg län

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen i Gävleborg län: