Samordnare anhörigstöd/handläggare
Åmåls kommun / Administratörsjobb / Åmål
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Åmål,
Säffle,
Bengtsfors,
Grums,
Mellerud eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Åmåls kommun i Åmål Vård- och omsorgsförvaltningen söker
Samordnare anhörigstöd/handläggare
Åmål vid Vänern är en av Västra Götalandsregionens äldsta städer och är en innerkuststad med cirka 12 800 åretruntboende och ökar i invånarantal. Staden präglas av ett variationsrikt och gynnsamt företagsklimat och har en väl utbyggd barnomsorg och skola med fokus på utveckling. Åmål beskrivs idag av många som en aktiv kulturstad med en rik tillgång på många aktiva idrottsföreningar bland annat inom golf, tennis, segling, hästsport och skidsport. Läs mer om Åmål på
www.amal.se.Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning 100 % med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med provanställning.
Placering
Samordnare anhörigstöd/handläggares är för närvarande placerad vid biståndsenheten inom vård- och omsorgsförvaltningen. Närmaste chef är biträdande förvaltningschef/biståndschef.
Arbetsuppgifter
Du har möjligheten att söka ett omväxlande och självständigt arbete där du bidrar till fortsatt utveckling av Åmåls kommuns arbete med bland annat anhörigstöd.
Tjänsten fördelas mellan följande arbetsuppgifter anhörigstöd, handläggare bostadsanpassning och i förekommande fall vissa utredningsuppdrag.
Som anhörigstödsamordnare ska Du planera, organisera och utveckla anhörigstödet. Du ger information och vägledning utifrån den situation som en anhörig befinner sig i. Stödet ges genom föreläsningar, anordning av träffar eller att i andra former öka kunskapen hos anhöriga.
Du kommer även att genomföra utbildningar för medarbetare när det gäller implementering av anhörigperspektiv. Dessa sker ofta tillsammans med andra funktioner inom förvaltningen.
Du omvärlds bevakar kring hur anhörigstöd ges eller formas i andra kommuner och verksamheter samt bevakar nyheter, information, direktiv mm inom anhörigområdet. Du kommer även att delta i nätverk med liknande funktioner och organisationer i Fyrbodal . I tjänsten innebär det även att ha kontakter med, och skapa möjligheter för frivillig verksamhet, organisationer och föreningar till volontärinsatser
Som handläggare av bostadsanpassning arbetar du utifrån Lagen om bostadsanpassningsbidrag med att utreda, bedöma och fatta beslut efter ansökningar från enskilda personer med olika funktionsnedsättningar. Besluten gäller anpassningar i och i anslutning till bostaden. Målgruppen spänner över alla åldrar. I arbetet ingår även att bistå sökande med information, rådgivning och förslag till anpassningsåtgärder, fatta beslut om bidrag och att vara kontaktperson för den sökande fram till att anpassningen är utförd Arbetet som handläggare av bostadsanpassningsbidrag innebär även mycket kontakt med byggnadsföretag, fastighetsägare och intygsskrivare, samt följa upp gjorda anpassningar och föra statistik.
Kvalifikationskrav
Socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Kunskap och/eller erfarenhet av socialt arbete samt utredningsvana. Anställningen förutsätter att du har B-körkort
Meriterande
Tidigare erfarenhet av arbete med anhörigstöd och/eller handläggning av bostadsanpassningsärenden.
Publiceringsdatum2017-09-11Dina personliga egenskaperFör arbetet ser vi att du har god kommunikativ förmåga och god samarbetsförmåga såväl med medarbetare som med kollegor. Vidare ett intresse av att leda grupper självständigt. Vi förutsätter att du arbetar strukturerat och har god förmågan att prioritera samt förmåga att arbeta mål- och resultatinriktat. Vi ser även gärna att du är lösningsfokuserad och ser möjligheter i arbetet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet i kombination med formell kompetens.
Information lämnas av
Biträdande förvaltningschef/biståndschef Kenneth Bramberg tel. 0532-171 30
Vision Jerry Saxin, tel. 0532- 173 15
SSR Irene Karlsson tel 0532-171 37
Ansökan
Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV som ska vara inkommen senast måndagen den 9 oktober 2017. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Åmåls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Detta sker antingen via länken "Jobba hos oss" på Åmåls kommuns hemsida,
www.amal.se, eller genom "
Klicka på denna länk för att göra din ansökan" på Platsbanken.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-10-09
Ange följande referens när du ansöker: VON 2017/146
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktBitr förvaltningschef/biståndschef Kenneth Bramberg 0532-171 30
FöretagÅmåls kommun
AdressÅmåls kommun
Box 62
66222 ÅMÅL
KontorsadressKungsgatan 26
Jobbnummer 3690436
Observera att sista ansökningsdag har passerat.